وبسایت تخصصی ام اس سنتر | بیماری ام اس | مرجع تخصصی ام اس

نسخه کامل: احتمال ابتلا به پنج بیماری مزمن همراه با ام اس
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
احتمال ابتلا به پنج بیماری مزمن همراه با ام اس
تهران- ایرنا- شواهد نشان می دهد که پنج بیماری مزمن افسردگی، اضطراب، فشارخون بالا، کلسترول بالا و بیماری های ریوی می تواند همراه با بیماری ام اس فرد را مبتلا کنند.
به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از انجمن ام اس ایران، شواهد نشان می دهد که بیماران مبتلا به ام اس، علاوه بر این بیماری به بیماری مزمن دیگری نیز مانند فشارخون بالا و دیابت مبتلا هستند که وجود این 'بیماری های همراه' می­تواند بر پیشرفت بیماری ام اس، سلامت عمومی و کیفیت زندگی فرد اثر گذارد.
در مطالعه ای محققان وضعیت 2 هزار و 396 فرد مبتلا به ام اس را به مدت 20 سال بررسی کردند؛ موضوع این تحقیق، بررسی ارتباط بین ابتلا به بیماری فشارخون، دیابت، بیماری های قلبی و مصرف دخانیات با پیشرفت بیماری ام اس بود.
از بین بیماری های ذکر شده، فشارخون بالا بیشترین نقش را در پیشرفت ناتوانی در بیماری ام اس داشت.
نکته جالب این بود که اگر چه احتمال بیشتری داشت بیماری افرادی که فشار خون بالا داشتند، حالت پیشرونده پیدا کند اما پیشرفت بیماری در این گروه آهسته تر از گروهی بود که فشارخون بالا نداشتند.
بنابراین بر اساس این مطالعه به نظر می­رسد که وجود فشارخون بالا احتمال پیشرفت بیماری را بالا می برد اما شاید داروهای ضدفشارخون سبب پیشرفت کندتر بیماری و ناتوانی ناشی از آن در این افراد می شود.
ام اس یک بیماری التهابی است که در آن سلول های عصبی در مغز و نخاع آسیب می بینند. این آسیب دیدگی در توانایی بخش هایی از سیستم عصبی که مسئول ارتباط هستند، اختلال ایجاد می کند و باعث به وجود آمدن علائم و نشانه های زیاد جسمی می شود.
ام اس به چند شکل ظاهر می شود و علائم آن یا به صورت عود مرحله ای (به شکل برگشتی) یا در طول زمان (به شکل متناوب) اتفاق می افتد.
اگرچه علت دقیق این بیماری مشخص نیست اما مکانیزم اصلی آن آسیب زدن توسط سیستم ایمنی بدن است؛ دلایل ارائه شده در مورد این مکانیزم ها، عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی مانند عفونت عنوان شده است. این بیماری بر اساس علائم و نتایج آزمایش های پزشکی تشخیص داده می شود.

http://www.irna.ir/fa/News/82205660/
| تاریخ خبر: 06/06/1395 |
ارتباط بیماریهای های زمینه ای با عود ام اس


در بیماران مالتیپل اسکلروز ( ام اس ) بیماریهای شایع همراه : اضطراب 40% ، افسردگی 20% ، فشار خون 18% ، میگرن18% و چربی اضافی خون (هیپرلیپمی) 12% دیده می شود.
از بین این موارد میگرن و هیپرلیپمی در عود بیماری موثر شناخته شده و به نسبت یک و نیم تا دو در صد عود بیماری را در سال افزایش میدهد.
لازم به یاد آوری است که در گروه مطالعه شده عود بیماری در سال 13 تا 15 در صد بوده است.

20 نوامبر 2017 - دکتر سیفی

http://drseifi.ir/?p=1638
ممنون ناهید خانم و niloofrayاز اطلاعات و مطالب فوق العادتون love51
من اضطراب و میگرن را بعد از ابتلا پیدا کردم .

دکتر مقدسی در فیلمی در مورد بیماریهای همراه ام اس فرمودن : بیماریهای همراه بر دو نوعند
1- بیماریهای خود ایمنی مانند : تیروئید ، لوپوس ، روماتیسم .
که این نوع بیماریها به دلیل اینکه ام اس هم بیماری خود ایمنی است احتمال بروزشان وجود دارد .


2- بیماریهای قلبی-عروقی ؛ دیابت که احتمال دارد افراد مبتلا به ام اس مبتلا شوند

که برای همین توصیه میشود برای پیشگیری از این بیماریها چکاپ حداقل سالی یکبار توصیه میشود .