2011/03/02, 11:51 PM
رييس انجمن باروري و ناباروري ايران گفت: از نظر فرهنگي، اجتماعي، فقهي و حقوقي جوامع مختلف ديدگاه يكساني نسبت به درمان ناباروري ندارند اما پويايي فقه شيعه باعث شده است كه بسياري از اين روشها مانند استفاده از تخمك و جنين اهدايي در ايران مورد استفاده قرار گيرد.
به گزارش ايسنا، دكتر محمد ابراهيم پارسا نژاد در حاشيه هفدهمين كنگره باروري و ناباروري اظهار كرد: با توجه به رواج بسياري از روشهاي درمان ناباروري، در حال حاضر بسياري از افراد معتقدند كه ناباروري يك عارضه قابل درمان است.
وي با اشاره به زمان ابداع روش لقاح آزمايشگاهي در جهان اظهار كرد: اين روش براي نخستين بار در سال 1979 به كار گرفته شد در آن زمان همه مذاهب در نقاط مختلف دنيا درباره ميزان اجرايي بودن استفاده از اين روش ميانديشند اما ايران از جمله كشورهايي بود كه به سرعت با كاربرد اين روش موافقت كرد.
وي افزود: بعدها درباره روشهايي مانند تخمك اهدايي و رحم واگذاري استفتائات لازم از مراجع تقليد انجام شد و استفاده از آن در مجلس تصويب و دستور العملهاي اجرايي آن در دولت نوشته شد.
رييس انجمن باروري و ناباروري ايران با اشاره به اهداي اسپرم اظهار كرد: هنوز اهداي اسپرم در ايران متداول نشده و در اين زمينه مصوبات و آيين نامههاي اجرايي نداريم اما برخي مراجع تقليد انجام اين كار را جايز دانستهاند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا احتمال بيمار شدن كودكاني كه با استفاده از روش لقاح آزمايشگاهي متولد ميشوند بيش از ساير كودكان است، گفت: سه درصد از نوزادان متولد شده در جهان دچار مشكلات ژنتيك هستند. احتمال بروز ناهنجاري مادرزادي در كودكاني كه با استفاده از روشهايي مانند ميكرواينجكشن متولد ميشوند، وجود دارد البته درمانگر جوانب مختلف را در درمان ناباروري با استفاده از اين روش رعايت ميكند.
رييس انجمن باروري و ناباروري در پايان اظهار كرد: در حالت عادي تخمك اجازه ورود اسپرم معيوب را به خود نميدهد اما با استفاده از روش ميكرواينجكشن برخي اسپرمها به تخمك وارد ميشوند بنابراين احتمال افزايش ناهنجاريهاي مادرزادي وجود دارد البته اين مورد نبايد زوجهاي نابارور را چندان نگران كند.
به گزارش ايسنا، دكتر محمد ابراهيم پارسا نژاد در حاشيه هفدهمين كنگره باروري و ناباروري اظهار كرد: با توجه به رواج بسياري از روشهاي درمان ناباروري، در حال حاضر بسياري از افراد معتقدند كه ناباروري يك عارضه قابل درمان است.
وي با اشاره به زمان ابداع روش لقاح آزمايشگاهي در جهان اظهار كرد: اين روش براي نخستين بار در سال 1979 به كار گرفته شد در آن زمان همه مذاهب در نقاط مختلف دنيا درباره ميزان اجرايي بودن استفاده از اين روش ميانديشند اما ايران از جمله كشورهايي بود كه به سرعت با كاربرد اين روش موافقت كرد.
وي افزود: بعدها درباره روشهايي مانند تخمك اهدايي و رحم واگذاري استفتائات لازم از مراجع تقليد انجام شد و استفاده از آن در مجلس تصويب و دستور العملهاي اجرايي آن در دولت نوشته شد.
رييس انجمن باروري و ناباروري ايران با اشاره به اهداي اسپرم اظهار كرد: هنوز اهداي اسپرم در ايران متداول نشده و در اين زمينه مصوبات و آيين نامههاي اجرايي نداريم اما برخي مراجع تقليد انجام اين كار را جايز دانستهاند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا احتمال بيمار شدن كودكاني كه با استفاده از روش لقاح آزمايشگاهي متولد ميشوند بيش از ساير كودكان است، گفت: سه درصد از نوزادان متولد شده در جهان دچار مشكلات ژنتيك هستند. احتمال بروز ناهنجاري مادرزادي در كودكاني كه با استفاده از روشهايي مانند ميكرواينجكشن متولد ميشوند، وجود دارد البته درمانگر جوانب مختلف را در درمان ناباروري با استفاده از اين روش رعايت ميكند.
رييس انجمن باروري و ناباروري در پايان اظهار كرد: در حالت عادي تخمك اجازه ورود اسپرم معيوب را به خود نميدهد اما با استفاده از روش ميكرواينجكشن برخي اسپرمها به تخمك وارد ميشوند بنابراين احتمال افزايش ناهنجاريهاي مادرزادي وجود دارد البته اين مورد نبايد زوجهاي نابارور را چندان نگران كند.
چو بید بر سر ایمان خویش میلرزم ... که دل به دست کمان ابروئیست کافر کیش