ثبت نام
رمز ورودتان را فراموش کرده اید؟
تابلو اعلانات
3 اطلاعیه آخر گروه کوهنوردی
 
رادیو ام اس سنتر
اطلاعیه ها

ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امیتازات : 4.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
دلایل گرفتگی یا اسپاسم عضله و پیشگیری ازآن
2012/04/23, 07:54 AM
ارسال: #11
 (Print Post)
RE: چگونه از گرفتگی یا اسپاسم عضله پیشگیری کنیم
agreement2
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
2012/06/02, 03:11 AM
ارسال: #12
 (Print Post)
RE: دلایل گرفتگی عضلات بدن و پیشگیری از آن
وقتي آب ميان‌بافتي بدن ما بنا به دليلي مثلا تعريق زياد افت کند، مقدار زيادي سديم از بدن دفع مي‌شود. خروج سديم از سلول‌ها سبب تورم سلول‌ها شده و تورم در سلول‌هاي عضلاني سبب کاهش ميزان کلسيم و در نهايت انقباض عضله مي‌شود، بنابراين وقتي فعاليت زيادي انجام مي‌دهيم و تعريق‌مان فراوان است، امکان دارد، متوجه شويم که بعد از ورزش دچار کرمپ شده‌ايم. خستگي عضلاني نيز در پي تجمع اسيد لاکتيک باعث ايجاد اختلال در کلسيم و انقباض عضلات مي‌شود. کرمپ عضلاني در عضلات ساق، ران و قوس کف پا شايع‌تر از ساير نقاط بدن است. گاهي در اثر کرمپ درد بسيار شديد است. البته کرمپ‌هاي شبانه در حين استراحت رخ مي‌دهد و ممکن است چند ثانيه تا چند دقيقه به طول بينجامد و حتي بعد از پايان کرمپ درد مبهمي در عضله باقي بماند. برخي افراد به اشتباه تصور مي‌کنند که کرمپ در سالمندان شايع‌تر است اما اين باور اشتباه بوده و صحيح نيست.
راه‌هاي درمان

راه رفتن روي پاي دچار کرمپ يا کشيدن عضله درگير سبب رفع گرفتگي مي‌شود. علت اصلي بروز کرمپ دقيقا مشخص نيست اما همان‌طور که اشاره شد به نظر مي‌رسد عواملي نظير کاهش آب بدن، کاهش سطح برخي مواد معدني مانند منيزيم، سديم، پتاسيم، کلسيم يا کاهش خون‌رساني به ماهيچه‌هاي مزبور در ايجاد کرمپ نقش داشته باشد. کرمپ شبانه در افراد باردار به‌ويژه در اواخر بارداري شايع بوده و طبيعي محسوب مي‌شود. کرمپ ناشي از خستگي را مي‌توان با کشش و ماساژ برطرف کرد. کرمپ ناشي از کاهش سديم نيز با مصرف مقادير مناسبي از مايعات نمکي بهبود مي‌يابد. برخي داروها مانند ويتامين B کمپلکس هم مي‌توانند در درمان کرمپ کمک‌کننده باشند.
5 توصيه پيشگيرانه
روزي شش تا هشت ليوان آب بنوشيد تا بدن‌تان دچار کم‌آبي نشود. همان‌طور که گفتيم کم‌آبي خود يکي از دلايل ابتلا به کرمپ است.

کشش عضلات پشت ساق پا سبب افزايش انعطاف‌پذيري اين عضلات و کاهش احتمال بروز کرمپ مي‌شود.

اگر در طول روز ورزش نمي‌کنيد، در حين خواب چند دقيقه دوچرخه ثابت کار کنيد.
ورزش‌هاي آبي هم احتمال بروز کرمپ را کم مي‌کند.

وقتي به پشت مي‌خوابيد و يک پتوي سنگين روي خود مي‌اندازيد، پنجه پا به زمين نزديک‌تر شده و عضلات پشت پا کوتاه‌تر مي‌شوند. اين حالت احتمال بروز کرمپ را افزايش مي‌دهد. اگر جزو آن دسته از افراد هستيد که مرتبا دچار کرمپ شبانه مي‌شويد، از انداختن پتوي سنگين روي خود که مسبب بروز اين حالت مي‌شود، خودداري کنيد.


4 حرکت کششي ضد گرفتگي عضلات
در صورتي که دچار گرفتگي عضلات مي‌شويد، به کمک اين چند تمرين کششي مي‌توانيد مشکل‌تان را برطرف کنيد. هر يک از تمرينات زير را سه مرتبه هر بار 10 تا 20 ثانيه تکرار کنيد.
اگر دچار گرفتگي عضلات در شب مي‌شويد: اگر شب‌ها به دليل گرفتگي عضلات پا يا کشاله ران از خواب بيدار مي‌شويد، کافي است براي رفع مشکل هر روز سه مرتبه قبل از خواب اين تمرين را انجام دهيد. صاف بنشينيد و به حالت چهارزانو کف پاها را به هم بچسبانيد. بعد با هر دو دست که در هم قلاب شده انگشتان پا را نگه داريد. در حالي که پاشنه روي زمين است سعي کنيد تا جاي ممکن دست‌ها را به سمت بالا بکشيد و بعد از چند لحظه ماندن در اين حالت به وضعيت اول بازگرديد.

اگر دچار گرفتگي کشاله ران شديد: بايستيد. پاها را از هم باز کنيد. يکي از پاها را يک قدم جلو بگذاريد (ترجيحا پايي که دچار گرفتگي شده بايد جلو باشد) بعد در حالي که پاي عقبي را مي‌کشيد، پاي جلو را خم کرده و وزن خود را روي آن بيندازيد.
اگر دچار گرفتگي جلوي ران شديد: به يک دوست يا يک صندلي تکيه کنيد و پايي را که دچار گرفتگي شده است خم کرده و تا جايي که ممکن است سعي کنيد پاشنه را به باسن نزديک کنيد.

اگر دچار گرفتگي در پشت پا شديد: پاشنه پاي دردناک را روي زمين بگذاريد و در حالي که نشسته‌ايد و پاي‌تان را کاملا صاف کرده‌ايد، سعي کنيد با انگشتان نوک پنجه را گرفته و آن را به سمت خودتان بکشيد.

منبع:http://www.salamatiran.com/NSite/FullSto...226&Type=2
این لینک هم همراه با تصویر حرکات کششی را آموزش داده:
http://www.blogsport.info/تکنولوژی-تمرین...تم-و-هشتم/
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 تشکر شده توسط : najva , neda.n , shokolat , اختر مردانی
2012/06/08, 09:00 PM
ارسال: #13
 (Print Post)
RE: دلایل گرفتگی عضلات بدن و پیشگیری از آن
تمریناتی برای تقویت عضلات و پیشگیری از گرفتگی عضلات و درمان گرفتگی عضلات+ تصویر
به این لینک مراجعه کنید:
http://sport.parnevis.com/myposts.php?post=5226
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 تشکر شده توسط : shokolat , najva
2012/12/25, 09:52 PM
ارسال: #14
 (Print Post)
RE: دلایل گرفتگی عضلات بدن و پیشگیری از آن
کد خبر : 43993 تاريخ ارسال : 17اسفند1390
عوامل موثر در گرفتگی عضلانی
سلامت نیوز : گرفتگی عضلات زمانی رخ می‌دهد كه یكی از ماهیچه‌های منقبض شده نتواند به حالت عادی و آزاد شده باز گردد كه این وضعیت موجب بروز درد و سفتی عضلات می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، متخصصان آكادمی آمریكایی جراحان ارتوپدی عواملی را كه در گرفتگی عضلانی موثر هستند معرفی كرده‌اند.

این عوامل شامل سن كم یعنی خردسالی یا زمان نوزادی، سن بالای 65 سال، مصرف داروهای خاص، داشتن اضافه وزن، فعالیت بدنی بیش از اندازه و بالاخره ورزشكار بودن و انجام تمرینات سخت پیش از آماده شدن كامل بدن، هستند.
[بیمارستان فوق تخصصی بیکن مالزی]

اے دنیا کے مسافر منزل تیری قبرھیں اے کر رھا ھیں جو تو دو دن کا یہ سفرھیں موت ھیں تیرا ان دیکھا ساتھی آچانگ تجھے نگل لے گا:ای مسافر دنیا خونه ی توقبر است ای که هرکاری میکنی سفر دو روزه هست مرگ رفیق ندیده ی تو است یکهو نفست رو می گیره
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
2013/08/31, 10:47 PM
ارسال: #15
 (Print Post)
RE: چگونه از گرفتگی یا اسپاسم عضله پیشگیری کنیم
اسپاسم ماهیچه ای چیست؟

اسپاسم ماهیچه ای، انقباض ناخواسته ی ماهیچه است که معمولا دردناک است و انواع مختلفی دارد. بعضی از آنها را با تجويز داروي پزشك متخصص، رژیم یا ماساژ می توان درمان کرد. دیگر علل اسپاسم برای تشخیص و درمان مشکل تر هستند.

بعضی از علل اسپاسم ماهیچه ای شامل این موارد هستند: کشیدگی ماهیچه، آب زدایی، جراحت، بیماری هایی همچون فلج مغزی و MS و همینطور واکنشی به سمی خاص مثل استرکنین و آسیب اعصاب یا نخاع.

انقباض که طی اسپاسم رخ می دهد ناخواسته است و مغز سیگنال هایی را برای انقباض می فرستد که بدن نمی خواهد. زمانیکه تمرین می کنیم يك انقباض ارادي برای انجام کاری يا ورزش در عضلات روي مي دهد. اما در اسپاسم، مغز یک سیگنال مختلط را برای انقباض می فرستد که شخص نمی خواهد. يا غير ارادي است.

انقباض می تواند چند لحظه، چند دقیقه یا چند ساعت به طول بینجامد. کشیدگی معروف ران پای سوارکار1 به عنوان مثال، انقباض ماهیچه ی پاست. ماهیچه به سادگی با خواست فرد ریلکس نمی شود. تنفس عمیق و تمرینات ریلکسیشن، می تواند به بهبود تدریجی ماهیچه کمک کند. مردم اغلب در واکنش به درد گرفتگیه ران پا، دیگر ماهیچه ها را هم منقبض می کنند که متاسفانه باعث طولانی تر شدن اسپاسم میشود.

اگر شخصی گرفتگی عضلانی اینچنینی را متناوبا داشته باشد، ممکن است بر اثر سو تغذیه یا تمرین بیش از حد باشد. اغلب در انتهای یک ماراتن ورزشکاران بر اثر از دست دادن الکترولیت های اساسی، دچار گرفتگیه دردناکی میشوند. تهوع و استفراغ بیش از حد هم می تواند باعث اسپاسم ماهیچه ای شود.

کانون توجهات در درمان اسپاسم های متناوب بر جذب آب است. افرادی که جذب آب صحیح ندارند بیشتر در معرض گرفتگی عضلانی هستند. مطالعات دیگر هم نشان می دهد که از دست دادن کلسیم و منیزیم هم منجر به اسپاسم ماهیچه ای می شوند. اگر گرفتگی متناوب باشد فرد باید رژیم غذاییش را با غذاهای کلسیم و منیزیم دار و مکمل های معدنی، کامل کند.

اگر اسپاسم احتمالا خاتمه نیافت فرد باید به دکتر مراجعه کند تا دلایل ممکن دیگر را ارزیابی کند. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص مثل آفت کش ها ممکن است سبب مسمومیت شود که منجر به اسپاسم ماهیچه ای میشود. اسپاسم شدید ماهیچه ای می تواند مربوط به شرایطی مثل بیماری MS باشد.

نوع دیگری از اسپاسم ماهیچه ای گرفتگی معده است که ممکن است بر اثر آنفلوآنزای معده باشد یا با شرایطی مثل سندروم تحریک پذیر شکم(IBS). این گرفتگی کاملا دردناک است اما کنترل تدریجی آن می تواند اسپاسم متناوب ماهیچه ای را کاهش دهد. کودکانی که قولنج دارند هم از اسپاسم شکم رنج می برند که با گریه زیاد همراه است. این اسپاسم بخاطر واکنش نارس مغز به گوارش است که به همین دلیل است که قولنج بچه ها با افزایش سنشان بهبود می یابد.

آنژین نوع دیگری از اسپاسم است که زمانیکه قلب خون کافی نداشته باشد رخ می دهد که مربوط به تصلب شراین یا سختی سرخرگ ها رخ است. علل آنژین معمولا گرفتگی دردناک در ناحیه سینه، گاهی گردن و کتف ها و فک است. درمان آن عموما با درمان شرایط اساسی مسبب بیماری قلبیست و همینطور درمان طبی آنژین.

دریافت سیگنال های نادرست از مغز توسط ماهیچه های آسیب دیده هم باعث اسپاسم میشود. اغلب زمانیکه یک ماهیچه درمان شود چنین اسپاسم هایی کمتر می شوند. گاهی یک آسیب باعث حرکات اسپاسم گونه ی ماهیچه ها میشود که برای درمان نیازمند آرام بخش های ماهیچه است البته با گذر زمان اين مشكل بر طرف مي شود.
...........................
1. Charley Horse

ترجمه: ميلاد خراسانيان
لینک منبع :
http://www.yadbegir.com/main/health2/spasm.htm

چشم ها را بـایـد شست . ، . جـــور دیـگـر بـایــد دیـــد
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 تشکر شده توسط : FBF , eglantine , محبوب64
2013/08/31, 11:56 PM
ارسال: #16
 (Print Post)
RE: چگونه از گرفتگی یا اسپاسم عضله پیشگیری کنیم
من گاهی عضله ی پشت ساقم میگیره که خیلی دردناک هستش
بهترین کاری که اون لحظه میشه کرد اینه که بلند بشید چند قدمی راه برید، خیلی زود خوب میشهagreement2

"یک راند دیگر مبارزه کن"
وقتی پاهایت چنان خسته اند که بزور راه میروی...
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 تشکر شده توسط : محبوب64
2013/09/01, 09:03 AM
ارسال: #17
 (Print Post)
RE: چگونه از گرفتگی یا اسپاسم عضله پیشگیری کنیم
خیلی کم واسه من پیش میاد ولی دو سه مرتبه ای هم که بر اثر پیاده روی طولانی و خستگی شدید عضله زیر زانوم گرفته با یه قرص دیکلوفناک روشو کم کردم!laughing3

السلام علی الحسین
و علی علی بن الحسین
وعلی اولاد الحسین
و علی اصحاب الحسین
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


موضوع های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  پیشگیری از آرتریت مفاصل shokolat 2 2,603 2013/01/08 09:24 PM
آخرین ارسال: sargol
  چطور درد عضله‌ها را آرام كنيم؟ shokolat 1 1,338 2011/12/19 11:52 PM
آخرین ارسال: صدف



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان