جامعه > سلامت - هفته نامه همشهری تندرستی نوشت:
علم در این باره چه توضیحی دارد؟ آیا مردها واقعاً رانندگان بهتری هستند؟
لاله صدیق، قهرمان اتومبیلرانی کشور و مایکل شوماخر، قهرمان فرمول یک در مناظرهای خیالی به این پرسشها پاسخ میدهد.
با تشکر از هر دوی شما که دعوت هفتهنامه تندرستی را پذیرفتید و در این مناظره شرکت کردید. شاید پاسخ به این سوال که «بالاخره رانندگی خانمها بهتر است یا آقایان؟» از سوال اول مرغ بود یا تخرممرغ» هم سخت باشند نظر شما چیست؟
مایکل شوماخر: نه اتفاقاً، به نظر من جواب خیلی هم ساده است. اصلا شکی نیست که رانندگی آقایان بهتر است
لاله صدیق: اعتراض دارم. رانندگی یک مهارت اکتسابی است؛ بنابراین نباید نگاه جنسیتی به این موضوع داشت.
مایکل شوماخر: اتفاقاً مساله کاملا هم جنسیتی است چون کسب هر مهارت در گرو قدرتهای ذهنی هر فردی است. سالهاست که مشخص شده ساختار مغزی خانمها و آقایان با هم فرق دارد. دستگاهها و روشهای تصویربرداری پیشرفته مانند «افامآرآی» که نوعی امآرای پیشرفته است، این موضوع را کاملاً ثابت کردهاند. بزرگترین تفاوت مغز خانمها و آقایان در قدرت درک فضایی و جهتیابی است. بررسیها نشان دادهاند درک هندسی یا سهبعدی محیط برای خانمها سختتر و متفاوتتر از آقایان است. البته این نانتوانی به دلیل ساختار آناتومیکی مغز خانمهاست چون بخش «پاریتال» یا همان آهیانه مغز خانمها ضخیمتر از آقایان است و همین مساله قدرت جهتیابی و درک سه بعدی اشیا را برای خانمها بسیار سخت کرده است. دقیقاً به همین دلیل خانمها در پارک کردن اتومبیل و یا رد شدن از موانع دچار مشکل میشوند و اتومبیلشان را به اتومبیلهای دیگر - حتی پارک شده - و یاد کل برق و در پارکینگ و... میزنند و یا آن را داخل جوی آن میاندازند.
لاله صدیق: اگرچه با کلیات حرفتان موافقم و این موضوع چند بار توسط دانشمندان اعلام شده است اما بررسیهای دیگری هم نشان میدهند این قدرت در نوزادان پسر و دختر کاملاً برابر است و آموزشهای محیطی بعدی روی این تفاوت تاثیر میگذارند. بنابراین به نظر من با تمرین و برنامهریزی آموزشی این مساله کاملاً قابل حل است و به هیچ وجه دلیل محکمی برای بهتر بودن رانندگی مردها نیست. تازه خانمها بهتر از آقایان از هر دو نیمکره مغزشان استفاده میکنند؛ به همین دلیل برای مشکلات از راهحلهای خلاقانهتری استفاده میکنند و بهتر هم موقعیتها را تشخیص میدهند فکر نمیکنم کسی اهمیت این موضوع را در رانندگی نداند.
مایکل شوماخر: تعجب میکنم از ایشان که استفاده از هر دو نیمکره به طور مساوی را برگ برنده خانمها در رانندگی میدانند. بله مردها، بیشتر از نیمکره چپ مغزشان استفاده میکنند و دقیقا به همین دلیل هم در فعالیتهای منطقی و حل مشکلات بر مبنای منطق عملکرد بهتری دارند. به نظر من رانندگی یک فعالیت ریاضی است چون شما باید گاهی در کسری از ثانیه تصمیم بگیرید که چطور از یک سانحه جلوگیری کنید. گاهی فقط یک حرکت کوچک فرمان به چپ یا راست سرنوشت و به قول معروف مرگ و زندگی سرنشینان اتومبیل را تعیین میکند. همانطور که عرض کردم نیمکره چپ مغز مردان و به طور کلی بخش مربوط به مهارتهای ریاضی در مردها پیشرفتهتر از خانمهاست. چرا اینشتین نابغه بود؟ چون این بخش از مغزش خیلی بزرگتر از حالت عادی بود. بنابراین مردها از نظر مغزی در ریاضیات و فعالیتهایی مبتنی بر ریاضی بهتر و موفقترند.
لاله صدیق: اگر نیمکره چپ مغز مردها عملکرد بهتری دارد در عوض نیمکره راست مغز خانمها پیشرفتهتر است. این مساله به ما کمک میکند تا به تحرکات محیطی واکنش بهتری نشان دهیم. اصلا به همین دلیل است که خانمها چند ثانیه قبل از گریه نوزادشان، به خصوص شبها از خواب بیدار میشوند، در حالی که باید همسرانشان را بازور از خواب بیدار کنند تا به آنها کمک کنند. دقیقا همین قابلیت به خانمها کمک میکند. در شرایط حساس واکنش بهتری از خود نشان دهند و اصلا خودشان را در معرض خطر قرار ندهند که بخواهند با محاسبههای ریاضی از آن جلوگیری کنند. در واقع آنها قابل از وقوع سانحه از آن پیشگیری میکنند.
مایکل شوماخر: پس با این حساب خودتان هم قبول دارید که خانمها به دلیل ضعف در محاسبات ریاضی در شرایط حساسی که موقع رانندگی پیش میآید، عملکرد خوبی ندارند.
لاله صدیق: خیر چون خانمها به جای محاسبات ریاضی، سلاح مخفی دیگری برای مقابله با بحرانها دارند. به دلیل همین تفاوت ساختار مغز خانمها و آقایان - که شما خیلی اصرار دارید از آن علیه خانمها استفاده کنید - خانمها بحرانها را بهتر مدیریت میکنند. بیشتر مردها معمولاً با استرس، عصبانیت و ناامیدی با بحرانها مقابله میکنند؛ البته تقصیری هم ندارند چون در شرایط بحرانی هورمون «اکسی توسین» در هر دو جنس ترشح میشود اما هورمون زنانه استروژن قدرت این هورمون را افزایش میدهد، در نتیجه خانمها با خونسردی و کنترل بهتری شرایط بحرانی را مدیریت میکنند.
احتمالاً به همین دلیل است که وقتی در شرایط بحرانی یا حتی معمولا مانند ترافیک، پشت چراغ قرمز، در جاده و یا هر شرایط دیگری وقتی راننده مرد اتومبیل عقبی با خشم و ناراحتی بوق میزند تا راهش را زودتر باز کند، راننده خانم اتومبیل جلویی با خونسردی و بدون توجه به این تهدیدها و سروصداها کار خودش را میکند.
مایکل شوماخر: به دلیل همین عدم واکنش درست و به موقع خانمها گاهی رانندههای مرد دچار دردسر میشوند؛ یعنی خانمها به موقع واکنش نشان نمیدهند. که دلیلش همان ضعف بخش ریاضیاتی مغزشان است؛ بناباین راننده مرد هم نمیتواند درست و به موقع واکنش نشان دهد و به همین خاطر دچار سانحه میشود.
لاله صدیق: متاسفانه شما از این مثال برداشت نادرستی کردید. اگر حرف شما را قبول کنیم و شرایطی را که نیاز به واکنش نشان دادن در کسری از ثانیه دارند بپذیریم، از نظر من دلیل اصلی مخالفت مردها با خانمها، مهارتشان در رانندگی نیست، بلکه در رانندگی درست و رعایت قانون است؛ برای مثال پشت چراغ قرمز یا ترافیک چه شرایط بحرانیای ممکن است پیش بیاید که مردها نیاز به واکنش به موقع و سریع داشته باشند؟ غیر از این است که به دلیل همان تفاوت مغزی و هورمونی، مردها تحمل و حوصله پایینتری دارند و زود دچار استرس، نگرانی و عصبانیت میشوند؟ اصلا بیشتر مردها رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی را نشانه ضعف در رانندگی میدانند، در حالی که به دلیل ساختار ذهنی و اجتماعی خانمها رعایت قانون در اولویت اول قرار دارد و به هیچ وجهز نانه ضعف نیست. چه کسی گفته لایی کشیدن، رد شدن از چراغ قرمز، بوق زدن مکرر، گردش کردن دقیقا در خیابانهایی که گردش ممنوع است و... نشان دهنده مهارت رانندگی است؟ حالا چون بیشتر خانمها این کار را خلاف قانون میدانند، رانندگیشان بد است؟ آمار نشان داده مردها سه برابر زودتر و بیشتر از خانمها بوق میزنند.
مایکل شوماخر: این رعایت قانون نیست، بلکه عدم تصمیمگیری درست، به خصوص در خانمهای خیلی جوان و یا آنهایی که تازه رانندگی یاد گرفتهاند، است که خیلی مواقع منجربه تصادفها و حوادث رانندگی شدید میشود.
لاله صدیق: صد درصد مخالفم. آمار به هیچ وجه این گفته شما را ثابت نمیکند بلکه ماجرا کاملا برعکس است. همین سال گذشته چند سازمان بیمه بزرگ جهانی در کشورهای مختلف آماری را درباره تخلفات و تصادفهای رانندگی منتشر کردند. این آمار که مربوط به سال 2011 تا 2012 است، نشان میدهد اولامردها 50 درصد بیشتر از زنان در رانندگی تخلف میکنند. همچنین زنها در همه ردههای سنتی بسیار کمتر از مردها دچار سانحه و تصادف شدهاند. واقعاً تفاوت آماری بین این دو چشمگیر است. خودتان ببینید و قضاوت کنید؛ البته این جدول مربوط به استرالیاست ولی در بقیه مناطق دنیا نیز کم و بیش همین شرایط حاکم است
لینک خبر
علم در این باره چه توضیحی دارد؟ آیا مردها واقعاً رانندگان بهتری هستند؟
با تشکر از هر دوی شما که دعوت هفتهنامه تندرستی را پذیرفتید و در این مناظره شرکت کردید. شاید پاسخ به این سوال که «بالاخره رانندگی خانمها بهتر است یا آقایان؟» از سوال اول مرغ بود یا تخرممرغ» هم سخت باشند نظر شما چیست؟
مایکل شوماخر: نه اتفاقاً، به نظر من جواب خیلی هم ساده است. اصلا شکی نیست که رانندگی آقایان بهتر است
لاله صدیق: اعتراض دارم. رانندگی یک مهارت اکتسابی است؛ بنابراین نباید نگاه جنسیتی به این موضوع داشت.
مایکل شوماخر: اتفاقاً مساله کاملا هم جنسیتی است چون کسب هر مهارت در گرو قدرتهای ذهنی هر فردی است. سالهاست که مشخص شده ساختار مغزی خانمها و آقایان با هم فرق دارد. دستگاهها و روشهای تصویربرداری پیشرفته مانند «افامآرآی» که نوعی امآرای پیشرفته است، این موضوع را کاملاً ثابت کردهاند. بزرگترین تفاوت مغز خانمها و آقایان در قدرت درک فضایی و جهتیابی است. بررسیها نشان دادهاند درک هندسی یا سهبعدی محیط برای خانمها سختتر و متفاوتتر از آقایان است. البته این نانتوانی به دلیل ساختار آناتومیکی مغز خانمهاست چون بخش «پاریتال» یا همان آهیانه مغز خانمها ضخیمتر از آقایان است و همین مساله قدرت جهتیابی و درک سه بعدی اشیا را برای خانمها بسیار سخت کرده است. دقیقاً به همین دلیل خانمها در پارک کردن اتومبیل و یا رد شدن از موانع دچار مشکل میشوند و اتومبیلشان را به اتومبیلهای دیگر - حتی پارک شده - و یاد کل برق و در پارکینگ و... میزنند و یا آن را داخل جوی آن میاندازند.
لاله صدیق: اگرچه با کلیات حرفتان موافقم و این موضوع چند بار توسط دانشمندان اعلام شده است اما بررسیهای دیگری هم نشان میدهند این قدرت در نوزادان پسر و دختر کاملاً برابر است و آموزشهای محیطی بعدی روی این تفاوت تاثیر میگذارند. بنابراین به نظر من با تمرین و برنامهریزی آموزشی این مساله کاملاً قابل حل است و به هیچ وجه دلیل محکمی برای بهتر بودن رانندگی مردها نیست. تازه خانمها بهتر از آقایان از هر دو نیمکره مغزشان استفاده میکنند؛ به همین دلیل برای مشکلات از راهحلهای خلاقانهتری استفاده میکنند و بهتر هم موقعیتها را تشخیص میدهند فکر نمیکنم کسی اهمیت این موضوع را در رانندگی نداند.
مایکل شوماخر: تعجب میکنم از ایشان که استفاده از هر دو نیمکره به طور مساوی را برگ برنده خانمها در رانندگی میدانند. بله مردها، بیشتر از نیمکره چپ مغزشان استفاده میکنند و دقیقا به همین دلیل هم در فعالیتهای منطقی و حل مشکلات بر مبنای منطق عملکرد بهتری دارند. به نظر من رانندگی یک فعالیت ریاضی است چون شما باید گاهی در کسری از ثانیه تصمیم بگیرید که چطور از یک سانحه جلوگیری کنید. گاهی فقط یک حرکت کوچک فرمان به چپ یا راست سرنوشت و به قول معروف مرگ و زندگی سرنشینان اتومبیل را تعیین میکند. همانطور که عرض کردم نیمکره چپ مغز مردان و به طور کلی بخش مربوط به مهارتهای ریاضی در مردها پیشرفتهتر از خانمهاست. چرا اینشتین نابغه بود؟ چون این بخش از مغزش خیلی بزرگتر از حالت عادی بود. بنابراین مردها از نظر مغزی در ریاضیات و فعالیتهایی مبتنی بر ریاضی بهتر و موفقترند.
لاله صدیق: اگر نیمکره چپ مغز مردها عملکرد بهتری دارد در عوض نیمکره راست مغز خانمها پیشرفتهتر است. این مساله به ما کمک میکند تا به تحرکات محیطی واکنش بهتری نشان دهیم. اصلا به همین دلیل است که خانمها چند ثانیه قبل از گریه نوزادشان، به خصوص شبها از خواب بیدار میشوند، در حالی که باید همسرانشان را بازور از خواب بیدار کنند تا به آنها کمک کنند. دقیقا همین قابلیت به خانمها کمک میکند. در شرایط حساس واکنش بهتری از خود نشان دهند و اصلا خودشان را در معرض خطر قرار ندهند که بخواهند با محاسبههای ریاضی از آن جلوگیری کنند. در واقع آنها قابل از وقوع سانحه از آن پیشگیری میکنند.
مایکل شوماخر: پس با این حساب خودتان هم قبول دارید که خانمها به دلیل ضعف در محاسبات ریاضی در شرایط حساسی که موقع رانندگی پیش میآید، عملکرد خوبی ندارند.
لاله صدیق: خیر چون خانمها به جای محاسبات ریاضی، سلاح مخفی دیگری برای مقابله با بحرانها دارند. به دلیل همین تفاوت ساختار مغز خانمها و آقایان - که شما خیلی اصرار دارید از آن علیه خانمها استفاده کنید - خانمها بحرانها را بهتر مدیریت میکنند. بیشتر مردها معمولاً با استرس، عصبانیت و ناامیدی با بحرانها مقابله میکنند؛ البته تقصیری هم ندارند چون در شرایط بحرانی هورمون «اکسی توسین» در هر دو جنس ترشح میشود اما هورمون زنانه استروژن قدرت این هورمون را افزایش میدهد، در نتیجه خانمها با خونسردی و کنترل بهتری شرایط بحرانی را مدیریت میکنند.
احتمالاً به همین دلیل است که وقتی در شرایط بحرانی یا حتی معمولا مانند ترافیک، پشت چراغ قرمز، در جاده و یا هر شرایط دیگری وقتی راننده مرد اتومبیل عقبی با خشم و ناراحتی بوق میزند تا راهش را زودتر باز کند، راننده خانم اتومبیل جلویی با خونسردی و بدون توجه به این تهدیدها و سروصداها کار خودش را میکند.
مایکل شوماخر: به دلیل همین عدم واکنش درست و به موقع خانمها گاهی رانندههای مرد دچار دردسر میشوند؛ یعنی خانمها به موقع واکنش نشان نمیدهند. که دلیلش همان ضعف بخش ریاضیاتی مغزشان است؛ بناباین راننده مرد هم نمیتواند درست و به موقع واکنش نشان دهد و به همین خاطر دچار سانحه میشود.
لاله صدیق: متاسفانه شما از این مثال برداشت نادرستی کردید. اگر حرف شما را قبول کنیم و شرایطی را که نیاز به واکنش نشان دادن در کسری از ثانیه دارند بپذیریم، از نظر من دلیل اصلی مخالفت مردها با خانمها، مهارتشان در رانندگی نیست، بلکه در رانندگی درست و رعایت قانون است؛ برای مثال پشت چراغ قرمز یا ترافیک چه شرایط بحرانیای ممکن است پیش بیاید که مردها نیاز به واکنش به موقع و سریع داشته باشند؟ غیر از این است که به دلیل همان تفاوت مغزی و هورمونی، مردها تحمل و حوصله پایینتری دارند و زود دچار استرس، نگرانی و عصبانیت میشوند؟ اصلا بیشتر مردها رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی را نشانه ضعف در رانندگی میدانند، در حالی که به دلیل ساختار ذهنی و اجتماعی خانمها رعایت قانون در اولویت اول قرار دارد و به هیچ وجهز نانه ضعف نیست. چه کسی گفته لایی کشیدن، رد شدن از چراغ قرمز، بوق زدن مکرر، گردش کردن دقیقا در خیابانهایی که گردش ممنوع است و... نشان دهنده مهارت رانندگی است؟ حالا چون بیشتر خانمها این کار را خلاف قانون میدانند، رانندگیشان بد است؟ آمار نشان داده مردها سه برابر زودتر و بیشتر از خانمها بوق میزنند.
مایکل شوماخر: این رعایت قانون نیست، بلکه عدم تصمیمگیری درست، به خصوص در خانمهای خیلی جوان و یا آنهایی که تازه رانندگی یاد گرفتهاند، است که خیلی مواقع منجربه تصادفها و حوادث رانندگی شدید میشود.
لاله صدیق: صد درصد مخالفم. آمار به هیچ وجه این گفته شما را ثابت نمیکند بلکه ماجرا کاملا برعکس است. همین سال گذشته چند سازمان بیمه بزرگ جهانی در کشورهای مختلف آماری را درباره تخلفات و تصادفهای رانندگی منتشر کردند. این آمار که مربوط به سال 2011 تا 2012 است، نشان میدهد اولامردها 50 درصد بیشتر از زنان در رانندگی تخلف میکنند. همچنین زنها در همه ردههای سنتی بسیار کمتر از مردها دچار سانحه و تصادف شدهاند. واقعاً تفاوت آماری بین این دو چشمگیر است. خودتان ببینید و قضاوت کنید؛ البته این جدول مربوط به استرالیاست ولی در بقیه مناطق دنیا نیز کم و بیش همین شرایط حاکم است
لینک خبر
ام اس شاید مسیر را برایمان ناهموار کند، اما مانع حرکتمان نخواهد شد