وبسایت تخصصی ام اس سنتر | بیماری ام اس | مرجع تخصصی ام اس

نسخه کامل: علل و درمان خروپف
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.

خرخر درمانی در سه سوت

خرخرکردن فقط یک اختلال آزاردهنده در خواب نیست، بلکه می تواند به یک مشکل جدی برای سلامتی تبدیل شود. با روش های خانگی خرخر را درمان کنید. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که شب کنار یکی از افراد خانواده و یا دوستان خود خوابیده باشید که خرخر می کند و صدای خرخر او باعث شده تا نتوانید به راحتی بخوابید. صدای خرخر او حتی ممکن است به قدری آزاردهنده باشد که شما را عصبی کرده باشد، خرخرکردن می تواند به یک مشکل جدی برای سلامت بدن تبدیل شود، اما با چند راهکار خانگی می توان این مشکل را برطرف کرد، با خواندن این مقاله می توانید به فرد مورد نظر کمک کنید و یا از او نیز بخواهید تا این مطلب را مطالعه کند.

توپ تنیس:
اغلب اوقات وقتی افراد به پشت می خوابند، خرخر می کنند اگر شما جز این دسته افراد هستید یک توپ تنیس را داخل یک تی شرت کهنه یا یک تیکه پارچه قرار دهید و زیر ران پای خود قرار دهید. این ناهماهنگی و احساس ناراحتی باعث می شود تا غلط بزنید و به پهلو بخوابید، بدون اینکه از خواب بیدار شوید.

بالش اضافی:
قرار دادن بالش اضافی زیر سر، باعث متوقف شدن خرخر می شود. زیرا راه های عبور هوا بیشتر باز می شود و از افتادگی قسمت پشتی گلو که باعث خرخر می شود، جلوگیری می کند. می توانید با قرار دادن چند تکه آجر زیر پایه های بالایی تختتان، نیز کاری کنید که سرتان بالاتر قرار بگیرد.

دستگاه مرطوب کننده:

اگر سرماخوردگی یا حساسیت دلیل خرخر باشد، یکی از راه هایی که باعث می شود تا بینی شما کیپ نشود، این است که یک دستگاه بخور در اتاق خواب خود قرار دهید. دستگاه بخور باعث می شود تا راه های بینی باز و سینوس ها drain شود.

نوار بینی:
اگر خرخر کردن شما به دلیل مشکلات سینوسی یا سرفه نیست، می توانید با استفاده نوار بینی آن را درمان کنید، این نوار باعث می شود تا راه های بینی باز شود، وقتی راه های بینی باز می شود، جریان هوا بیشتر و بهتر از آنها عبور می کند زیرا دیگر نازک و باریک نیستند.

محاظ دهان:
دستگاه آرواره شبیه یک محافظ است که می توانید در شب از آن استفاده کنید. این وسیله آرواره های پایین را به سمت بیرون فشار می دهد و همانطور نگه می دارد، بنابراین راه عبور هوا پهن تر می شود و دیگر خرخر نخواهید کرد. این وسیله را می توانید تهیه کنید و شب ها در دهان خود قرار دهید.

منبع : برترین ها


درمان خروپف امكانپذير مي‌شود

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


پزشكان در يك بررسي جديد دريافتند نوعي وسيله خاص كه بر اساس سيستم دستگاه تنظيم ضربان قلب كار مي‌كند، مي‌تواند مشكل خروپف را در افرادي كه به اختلال وقفه تنفسي حين خواب مبتلا هستند، برطرف سازد.


به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، اين پزشكان مي‌گويند وقتي وسيله مزبور در زير زبان فرد قرار داده شود، مانع از خروپف كردن مي‌شود. اين و سيله جديد «سيستم محرك اعصاب هيپوگلوسال» ناميده مي‌شود كه قادر است فعاليت يك عصب خاص مربوط به كنترل عضلات زبان را هدايت كند.

به گفته متخصصان؛ شدت عارضه وقفه تنفسي در حين خواب كه عامل اصلي خروپف كردن است با كنترل اين عضلات كاهش مي‌يابد.

به گزارش سايت اينترنتي اونلي هلت، اين وسيله كاشتني باعث مي‌شود كه عضلات زبان منقبض شوند و از افتادن زبان و بافت نرم اطراف آن به سمت حلق و در نتيجه مسدود شدن مجاري هوا جلوگيري مي‌كند.





خروپف چیست؟


خروپف شبیه تمام صداهای دیگر توسط ارتعاشاتی ایجاد می‌شود که ذراتی را در هوا جهت ایجاد امواج صوتی ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال، هنگامیکه ما صحبت می‌کنیم، تارهای صوتی ما جهت تشکیل صدا ارتعاش پیدا می‌کنند. هنگامیکه معده ما قار و قور می‌کند (borborygmus)، معده و روده‌های ما همینطور که غذا از میان آنها حرکت می‌کند مرتعش می‌شوند. در حالیکه ما در خواب هستیم، جریان هوای پر تلاطم می‌تواند سبب شود بافت‌های بینی و گلو مرتعش شوند و موجب خروپف می‌شوند. اساساً خروپف صدایی است که از تلاطم جریان هوا نتیجه می‌شود که سبب می‌شود بافت‌ها در طی خواب مرتعش شوند.


چه عللی خروپف ایجاد می‌کنند؟


در حالیکه ما نفس می‌کشیم، هوا در یک جریان یکنواخت از بینی و دهان ما به ریه‌های ما به داخل و خارج جریان می‌یابد. هنگامیکه ما می‌نشینیم و به آرامی نفس می‌کشیم نسبتاً صداهای معدودی وجود دارند. هنگامیکه ما ورزش می‌کنیم، هوا با سرعت بیشتری حرکت می‌کند و همچنانکه ما نفس می‌کشیم برخی صداها را تولید می‌کند. هنگامیکه ما در خواب هستیم، ناحیه پشت گلو گاهی اوقات باریک می‌شود.


همان میزان هوا که از میان این روزنه کوچکتر عبور می‌کند می‌تواند سبب شود بافت‌هایی که روزنه را احاطه می‌کنند مرتعش شوند، که به این ترتیب می‌تواند سبب صداهای خروپف شود. افراد مختلف که خروپف می‌کنند ممکن است دلایل مختلفی برای باریک شدن این ناحیه در پشت گلو داشته باشند. باریک شدن می‌تواند در بینی، دهان یا گلو باشد.


هر فردی می‌تواند خروپف کند. اغلب، افرادیکه به طور منظم خروپف نمی‌کنند پس از یک بیماری ویروسی، پس از نوشیدن الکل، یا هنگامیکه برخی داروها را مصرف می‌کنند، خروپف را گزارش خواهند کرد. مطالعات تخمین می‌زنند که 45% مردان و 35% زنان به صورت منظم خروپف می‌کنند. افرادیکه خروپف می‌کنند می‌توانند هر نوع بدنی داشته باشند. ما اغلب یک مرد درشت هیکل با یک گردن کلفت را به عنوان یک خروپف کننده تصور می‌کنیم. هر چند، یک زن لاغر با یک گردن باریک می‌تواند به همان بلندی خروپف کند. به طور معمول، به مرور که افراد مسن‌تر می‌شوند و افزایش وزن پیدا می‌کنند، خروپف بدتر می‌شود.


[تصویر:  30479.jpg]





نرم کام و خروپف


نرم کام انتهای عضلانی سقف استخوانی دهان (سخت کام) است. کام، پشت دهان (oropharynx) را از راه‌های هوایی جدا می‌کند. کام شبیه یک صفحه است که از سه طرف چسبیده است و آزادانه در پشت دهان آویزان است. این مسئله هنگام نفس کشیدن و بلع مهم است. در طی تنفس از راه بینی، کام به سمت جلو حرکت می‌کند و راه هوایی بینی را برای هوا "باز می‌کند" در طی بلع، کام به سمت عقب حرکت می‌کند و راه‌های بینی را "می‌بندد"، بنابراین غذا و مایع را به جای هدایت به سمت پشت بینی، به سمت پایین و به مری هدایت می‌کند زبان کوچک وسط انتهای کام است. زبان کوچک به عملکرد نرم کام کمک می‌کند و همچنین در برخی زبانها (عبری و فارسی) جهت تولید صداهای سایشی حلقی بکار می‌رود. کام و زبان کوچک اغلب ساختمانهایی هستند که در طی خروپف مرتعش می‌شوند و درمان‌های جراحی برای خروپف، این ساختمانها را تغییر می‌دهند و از صداهای سایشی حلقی جلوگیری می‌کنند. بنابراین، اگر شما به زبانی که صداهای سایشی حلقی را بکار می‌برد صحبت می‌کنید، مطمئن شوید که پروسه جراحی را جهت بهبود خروپف ندارید.



مراحل خواب و خروپف


خروپف می‌تواند در تمام طول خواب یا تنها در برخی مراحل خواب رخ دهد. خروپف در خواب حرکت سریع چشم (REM) به دلیل کاهش خصوصیت عضلانی بدن، در این مرحله از خواب معمول‌ترین است. در طی خواب REM، مغز علامت را به تمام عضلات بدن [بجز عضلات تنفسی] می‌فرستد که شل شوند. متاسفانه، زبان، سقف دهان، و گلو می‌توانند هنگامیکه عضلات آنها شل می‌شود، کلاپس پیدا کنند. این مسئله می‌تواند سبب شود که راه هوایی باریک و خروپف بدتر شود.


وضعیت خوابیدن و خروپف


هنگامیکه ما خواب هستیم، معمولاً (اگر چه نه همیشه) دراز می‌کشیم. جاذبه جهت فشار آوردن روی تمام بافت‌های بدن عمل می‌کند، اما بافت‌های گلو نسبتاً نرم و شل هستند. بنابراین، هنگامیکه ما روی پشت خود دراز می‌کشیم، جاذبه سقف دهان، زبان کوچک و زبان را به سمت عقب فشار می‌دهد. این مسئله اغلب راه هوایی را جهت ایجاد تلاطم در جریان هوا، ارتعاش بافت و خروپف باریک می‌کند. اغلب، اگر به خروپف کننده با ملایمت یادآوری شود (با آرنج به دنده‌ها) که به پهلویش بچرخد، بافت‌ها دیگر به سمت عقب فشار داده نمی‌شوند و خروپف کردن کاهش می‌یابد.


داروها و الکل و خروپف


علت ریشه‌ای خروپف ارتعاش بافت‌ها در حین تنفس کردن است. برخی داروها مثل الکل می‌توانند منجر به افزایش شل شدن در طی خواب شوند. همچنان که عضلات سقف دهان، زبان، گردن و گلو بیشتر شل می‌شوند، کلاپس‌های راه هوایی بیشتر می‌شود. این مسئله منجر به کوچکتر شدن راه هوایی و ارتعاش بافتی بیشتر می‌شود. برخی داروها به سطوح عمیق‌تر خواب کمک می‌کنند که همچنین می‌تواند خروپف را بدتر کند.


علایم و نشانه‌های خروپف ممکن است یک مشکل پزشکی باشد


تشخیص اینکه آیا خروپف یک مشکل پزشکی است یا نه؟


افرادیکه نزدیک یک فرد خروپف کننده می‌خوابند (یا دراز می‌کشند، نمی‌خوابند) اغلب علایمی را گزارش می‌کنند که ممکن است یک مشکل جدی‌تر را نشان دهد. آپنه علامتی (توقف تنفس) یا نفس تنگی(بریده بریده نفس کشیدن) می‌تواند یک مشکل تنفسی مثل آپنه خواب یا مشکلات قلبی را پیشنهاد کند. لگدزدن با پا یا دیگر حرکات ضربه‌ای (تکانی) می‌توانند مشکلی از قبیل حرکات دوره‌ای دست و پا یا سندرم پای بی قرار (restless Leg syndrome) را نشان دهند.


اگر خواب فردی بدلیل خروپف مختل می‌شود، فرد ممکن است علایم دیگر را نیز متوجه شود. اغلب افراد از سخت بیدار شدن در صبح یا احساس خواب ناکافی شکایت می‌کنند. آنها ممکن است در طول روز چرت بزنند یا در حین جلسات خوابشان ببرد. اگر بر هم خوردن خواب شدید باشد، افراد در حین رانندگی یا انجام کار روزانه شان به خواب می‌روند.


خواب آلودگی در طی روز می‌تواند با صورت برداری خواب آلودگی تخمین زده شود و اگر مشکل خواب مورد شک باشد، یک مطالعه خواب می‌تواند انجام شود. دو نوع معمول از مطالعات خواب وجود دارند. مطالعه خواب خانه (رسیدگی نشده) می‌تواند برخی پارامترهای اساسی خواب و تنفس را اندازه گیری کند. اغلب، این مطالعه شامل Pulse Oximety (اندازه گیری غلظت اکسیژن در جریان خون)، ثبت حرکت، خروپف و حوادث آپنه خواهند بود. مطالعه خانه می‌تواند ثابت کند که هیچ مشکل خوابی وجود ندارد یا عنوان کند که ممکن است مشکلی وجود داشته باشد.


اگر مطالعه خواب خانه مشکلی را مطرح کند، یک مطالعه خواب کامل (Polysomnography) اغلب در یک کلینیک انجام می‌شود.

اگر صورت برداری خواب آلودگی یا مطالعه خواب عنوان کند که هیچ اختلال خواب یا تنفسی وجود ندارند، فرد با خروپف اولیه تشخیص داده می‌شود. سپس انتخاب‌های درمانی می‌توانند مورد بحث قرار گیرند.


اهداف درمان خروپف


[تصویر:  915076364.jpg]

مشکل خروپف معمولاً مشکلی برای همسر یا هم اتاقی فرد است. بنابراین درمان موفق باید شامل هدف رسیدن به خواب موفقیت آمیز شبانه برای فرد دیگر باشد. این مسئله درمان خروپف را یک زور آزمایی مشکل می‌کند. به عنوان مثال یک نفر ممکن است درمان موفقی داشته باشد اگر خروپف او از یک سطح چکش برقی به یک کامیون عبوری کاهش یابد. اگر همسر او شاد باشد پس مشکل خروپف "بهبود یافته است". هر چند فرد دیگری که خروپف او از صدای ملایم به سطح تنفس حجیم کاهش یافته است ممکن است هنوز همسری ناراحت داشته باشد. عاقلانه است که به گزارشات "موفق" برای درمانهای مختلف با چشم نکته سنجی نگاه کنیم. اگر تعداد شب‌هایی که همسری مجبور به ترک اتاق می‌شود از هفت شب در هفته به یک شب در هفته کاهش یابد، آیا این موفقیت است؟ برخی خواهد گفت که این موفقیت است. هرچند، همسر (یا خروپف کننده) هنوز مجبور است که یک شب در هفته اتاق را ترک کند. قبل از اینکه هیچ درمانی را در نظر بگیرید. مطمئن باشید که می‌دانید انتظارات شما برای یک "درمان" چه هستند.


درمان‌های غیر جراحی برای خروپف


دسته بندی‌های اصلی درمان غیر جراحی خروپف عبارتند از:


* تغییرات رفتاری


* وسایل دندانی


* وسایل بینی


* فراورده‌های دیگر


تغییرات رفتاری


تغییرات رفتاری در شناسایی آسان ترین هستند اما برخی در به نتیجه رسیدن سخت‌ترین هستند. به عنوان مثال، اگر فردی 5/4 کیلوگرم وزن اضافه کند، خروپف او ممکن است تبدیل به یک مشکل شود. ساده است که به فردی گفته شود که 5/4 کیلوگرم وزن کم کند اما انجام آن مشکل است. تغییرات رفتاری شامل کاهش وزن، تغییر وضعیت‌های خوابیدن، اجتناب از الکل، و تغییر دارویی هستند. کاهش وزن معمولاً خروپف را بهبود خواهد بخشید. خروپف معمولاً هنگام طاق باز خوابیدن همانطور که قبلاً بحث شد بدتر است. جهت کمک به این مشکل، یک جیب می‌تواند در پشت بالای شلوار فرد خروپف کننده دوخته شود. یک توپ تنیس یا گلف در جیب، خروپف کننده را در بازگشت به خوابیدن به پهولیش "تشویق خواهد کرد". الکل یا داروهای مسکن خروپف را بدتر می‌کند و بنابراین باید اجتناب شوند.


جراحی بینی خروپف


تیغه "دیواری" در مرکز بینی است که مسیرهای راست و چپ را جدا می کند. پس از ضربه (طی تنفس)، تیغه می‌تواند به یک طرف منحرف شود یا ممکن است به دو طرف کمانی شود (یکطرف با جلوی تیغه و طرف دیگر با پشت تیغه). انحراف تیغه می‌تواند با خارج کردن غضروف دارای انحنا تصحیح شود. این جراحی معمولاً در اتاق جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. پس از جراحی، اگر انسداد بینی بهبود یابد، خروپف اغلب بهبود می‌یابد.


پولیپ‌های بینی "غدد" موکوسی در بینی هستند که معمولاً با آلرژیها ایجاد می‌شوند. همچنانکه آنها به مرور زمان به بزرگ شدن ادامه می‌دهند می‌توانند انسداد بینی ایجاد کنند. اگر پولیپ‌ها به اندازه کافی بزرگ باشند، برداشتن آنها به جراحی نیاز خواهد داشت. این جراحی در گذشته در مطب پزشک انجام می‌شد. هرچند، در حال حاضر بیشتر معمول است که جراحی در اتاق عمل تحت بیهوشی عمومی انجام شود. برداشتن پولیپ‌ها انسداد بینی را کاهش می‌دهد که ممکن است خروپف را نیز بهبود بخشد.


جراحی دهانی برای خروپف


خروپف همچنین می‌تواند با کام و زبان کوچک بلند و شل ایجاد شود. پروسه‌های متعددی وجود دارند که زبان کوچک و کام را در بر می‌گیرند. برخی پروسه‌ها بافت را خارج می‌کنند در حالیکه بقیه تلاش می‌کنند که بافت‌ها را سخت کنند.


Uvulectomy برداشتن زبان کوچک است. این کار می‌تواند به آسانی تحت بیهوشی موضعی در مطب پزشک انجام شود. فرد معمولاً از نداشتن زبان کوچک چیزی را از دست نمی‌دهند. هرچند، دوره یک تا دو هفته‌ای از ناراحتی در گلو پس از جراحی وجود دارد. برخی افراد به ضد دردهای قوی برای روزهای متعددی نیاز دارند در حالیکه بقیه تنها به استامینوفن (Tylenol) یا معادل OTC آن نیاز دارند. بیشتر افراد درد را مشابه یک گلو درد ویروسی بد توصیف می‌کنند که هنگام ورم کردن بدترین حالت است. خطرات اصلی uvulectomy درد، خونریزی و تغییر صحبت کردن هستند (اگر شما زبانی با حروف حلقی سایشی مثل عبری یا فارسی را صحبت می‌کنید).


Uvulopalatoplastyموفقیت جراحی


جراحی‌ها معمولاً در کاهش خروپف موفقیت آمیز هستند. موفقیت جراحی به ناحیه مشکل ساز که خروپف را ایجاد می‌کند بستگی دارد. به عنوان مثال، فردی با احتقان بینی بهبودی زیادی با عمل کام و بالعکس نخواهد داشت. فاکتور دیگر که اندازه گیری موفقیت را سخت می‌کند تشخیص موفقیت است. همانطور که پیش‌تر بحث شد، هدف جراحی یک خواب شبانه موفق برای اطرافیان فرد خروپف کننده است.


گزارش شده است که جراحی ایمپلنت کام خروپف را کاهش می‌دهد. روی مقیاس بلندی از 100-1، کاهش متوسط از 79تا48 در سه ماه است. آیا سطح خروپف 48 یک موفقیت است؟ برای برخی افراد این ممکن است موفقیت باشد، اما برای بقیه نه. به صورت مشابه، جراحی ایمپلنت کام توسط 89% خروپف کننده‌ها توصیه شد، اما تنها 69% همسران آنها آنرا توصیه کردند. جراحی ایمپلنت کام، مثل بقیه جراحی‌ها، بسیار موفقیت آمیز است اگر بیماران با دقت انتخاب شوند. تنها افراد با خروپف ناشی از مشکلات کام با جراحی کام بهبود خواهند یافت، و تنها همسر خروپف کننده تشخیص خواهد داد که آیا بهبود در خروپف "موفقیت" است یا نه؟


خروپف در یک نگاه


* خروپف با ارتعاش بافت‌ها در راه‌های هوایی بینی و گلو ایجاد می‌شود.


* ارتعاشاتی که خروپف را ایجاد می‌کنند با تلاطم جریان هوا در درون راه‌های هوایی باریک شده ایجاد می‌شوند.


* خروپف با مرحله خواب، وضعیت خوابیدن، و کاربرد داروها و الکل تحت تاثیر قرار می‌گیرد.


* خروپف مشکلی برای اعضاء خانواده و هم اتاقی‌های خروپف کننده است.


* خروپف همچنین ممکن است نشانه یک مشکل پزشکی باشد.


* درمان‌ها برای خروپف غیر جراحی و جراحی هستند.
ضعف حافظه در انتظار كسانی كه خروپف می‌كنند

به گفته یك متخصص گوش، حلق و بینی، كسانی كه در خواب خروپف می كنند به علت كاهش اكسیژن رسانی به مغز، دچار ضعف حافظه می شوند.

دكتر ابراهیم آذری زنجانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این رابطه افزود: هنگام خروپف های شدید فرد دچار تنگی نفس می شود كه در نتیجه آن اكسیژن كاهش یافته و دی اكسید كربن خون افزایش می یابد و باعث ایجاد مشكل در مغز و ضعف حافظه می شود.

به گفته وی، كسانی كه در اثر خروپف شدید دچار قطع و تنگی نفس می شوند. پس از بیداری، خسته، خواب آلود و كسل می شوند كه باعث می شوند روز بدی را آغاز كنند.

این فوق تخصص گوش، حلق و بینی با بیان اینكه نوع بالش و شكل آن در ایجاد خروپف نقش چندانی ندارد، افزود: هر نوع مشكلی كه در بینی به وجود بیاید باعث ایجاد خروپف می شود كه از بین آنها می توان به انحراف و پلیپ بینی، شكستگی های داخل بینی به گونه ای كه كاملا كج شده باشد، تومورهای داخل بینی و بستگی پره های آن از عوامل به وجود آورنده خروپف اشاره كرد.

وی افزود: هم چنین كسانی كه گردن های كوتاه دارند و چاق تر از دیگران هستند، نیز دچار خروپف می شوند كه با كاهش وزن خود تا حد زیادی بهبود می یابند.

وی تصریح كرد: با افزایش سن كه در اثر آن عضلات حلق و زبان كوچك و شل می شوند نیز خروپف ها شدت می گیرد و حتی ممكن است كسی در جوانی مشكلی نداشته باشد اما در پیری به آن دچار شود.

دكتر آذری با بیان اینكه خروپف بر اثر لرزش زبان كوچك و لبه كام نرم به وجود می آید، افزود: زمانی كه مسیر تنفس تنگ باشد و با لرزش زبان كوچك، فرد خرخر می كند كه اگر قاعده زبان بزرگی هم داشته باشد این مشكل تشدید می شود.

وی تاكید كرد: زبان فرد در هنگامی كه طاق باز می خوابد به علت جاذبه زمین پایین می آید و به عقب حلق می چسبد؛ در نتیجه راه بینی مسدود شده و نفس كشیدن برای فرد مشكل می شود كه با خوابیدن به پهلو برطرف خواهد شد.

وی در خصوص نحوه درمان خروپف گفت: درمان خروپف باید بر اساس علت آن صورت بگیرد مثلا كسی كه دچار انحراف و پلیپ بینی باشد باید آن را جراحی كند و اگر دارای گردن كوتاه و چاق بود با كاهش وزن خود از چربی های دور گردن كه در ایجاد خروپف موثر است، بكاهد.

دكتر آذری با بیان اینكه خروپف درمان دارویی چندانی ندارد، افزود: اكنون وسایلی ساخته شده كه در حلق گذاشته می شود و با كشیدن زبان به بیرون خرخر را كاهش می دهد.

وی افزود: همچنین یكی از راه های درمان خروپف، كوچك كردن زبان كوچك و لبه های كام نرم است كه هم می توان با استفاده از دستگاه رادیوفركوئنسی این كار را انجام داد كه باعث سفتی و كوتاهی زبان كوچك و بالا كشیده شدن كام نرم می شود و هم با استفاده از عمل جراحی، می توان كل زبان كوچك و چند میلی متر از لبه های كام نرم را برداشت.

وی در پایان تاكید كرد: كسانی كه دچار خروپف های شدید همراه با تنگی نفس هستند، حتما باید به پزشك مراجعه كنند.
دلیل بعضی از خرخرهای شبانه
جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۰۳:۱۲
شاید شما هم کسانی را دیده‌اید که مانند پنج درصد دیگر از مردم جهان در هنگام خواب خرخرهای شدید می‌کنند، هر از چند گاهی ساکت شده و دوباره شدید‌تر ادامه می‌دهند؛ متخصصان پزشکی دلیل آنرا آپنه خواب یا ایست تنفسی می‌دانند.
به گزارش افکارنیوز به نقل از سینانیوز، علت این اتفاق در بزرگسالان استراحت عضلات تنفسی در هنگام خواب است که به انسداد راه‌های هوایی فوقانی و قطع تنفس منجر می‌شود.

دکتر دامین رجر استاد متخصص مجاری تنفسی در پاریس می‌گوید: «با قطع تنفس میزان اکسیژن خون کم می‌شود و فرد بیدار شده و در نتیجه خوابش مختل می‌شود.»
دلایل این عارضه متفاوت است؛ چربی، فشار خون بالا و بیماری قند. راه حل آن استفاده از نوعی دستگاه تنفسی هنگام خواب است.
اریک منیور، از این دستگاه تنفسی استفاده می‌کند چون به آپنه خواب شدید مبتلا است.
او می‌گوید: «استفاده از آن کمی عجیب و غریب است، سخت است ولی اشکالی ندارد.»

مسئله این است که این عارضه می‌تواند خطرناک هم باشد؛ ریسک سکته مغزی، سر درد و خستگی مزمن از جمله آنهاست.
کودکان هم ممکن است به این عارضه دچار شوند که هم برای خودشان و هم والدینشان مشکل‌زا است. بنا بر آمار، دو درصد کودکان جهان به آپنه خواب مبتلا هستند.

مانیا شیفنر مادر یکی از کودکانی که به آپنه مبتلا است می‌گوید: «دخترم هر شب خرخر می‌کرد و هر روز صبح خسته بیدار می‌شد و حتی بعد از ظهر‌ها هم احساس خستگی می‌کرد، این موقع بود که احساس کردم شاید مشکلی داشته باشد.»
تالیا این دختر کوچک می‌گوید: «گاهی چون بسیار خسته بودم نمی‌توانستم به مدرسه بروم و در خانه می‌ماندم.»
حذف لوزه در کودکان گاهی مشکل را برطرف می‌کند، دو هفته پیش لوزه‌های تالیا برداشته شد و او اکنون احساس خوبی دارد.