وبسایت تخصصی ام اس سنتر | بیماری ام اس | مرجع تخصصی ام اس

نسخه کامل: کمردرد ( بایدها و نبایدها )
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
[تصویر:  038b59ca24974d289b33.jpg]

گر کمر درد دارید و از این بیماری بسیار رنج می برید به شما توصیه می کنیم این ورزش ها را انجام دهید و ...


(کمر) درد دارم، چه ورزش هایی می توانم انجام بدهم؟
به محض ایجاد درد در ناحیه پشت، به افراد حساسی که دچار این مشکل شده اند، توصیه می شود که تا حد ممکن فعالیت های فیزیکی داشته باشند و ورزش کنند. در واقع، بعد از بروز این درد هیچ چیز برای این بیماری بدتر از بی تحرکی نیست. هرچه پشت شما عضلانی تر شود، احتمال بروز درد کمتر می شود! اما باید دید که چه ورزش هایی توصیه می شود؟

عضلانی شدن پشت برای کم کردن احتمال درد لازم و ضروری است. با این وجود، دقت داشته باشید که برخی ورزش ها برای ناحیۀ پشت مفیدند، برخی دیگر چیزی جز عذاب و رنج با خود به همراه نخواهند داشت.

از چه ورزش هایی در صورت درد در ناحیۀ کمر باید اجتناب کرد؟
ورزش های سنگین و خشن که در آنها پیچ و تاب وجود دارد و این پیچ و تاب منجر به آسیب دیدگی می شوند، ممنوع هستند همچنین این ورزش ها برای افرادی که درد کمر دارند اکیداً قدغن است: جودو، کشتی، قایقرانی، کانو، کایاک، همۀ ورزش های راکت دار( تنیس، پینگ پنگ، بدمینتون، ... )، وزنه برداری، کار با هارتل، ترامپولین و غیره.

چه ورزش هایی برای کسانی که کمر شان حساس است،توصیه می شود؟

سه ورزش به طور ویژه توصیه می شوند: شنا، پیاده روی و دوچرخه سواری.
شنا بهترین ورزش برای کسانی است که در ناحیه کمر درد دارند. از سوی دیگر، شنا یک درمان کامل برای مشکلات پشت است. هنگامی که بدن در آب قرار دارد، در حالت بی وزنی است و از بسیاری از محدودیت هایش رها می شود. و ضمناً در آب تراکم ایجاد توسط وزن بدن بر مهره ها کمتر است.

پیاده روی یک فعالیت فیزیکی بسیار خوب است. پیاده روی را به راحتی می توان انجام داد. چه مسیر کوتاه باشد، چه طولانی و چه سرعت پیاده روی متعادل باشد و چه زیاد، ستون مهره ها از این فعالیت بهره بسیار خواهد برد. چناچه بخواهید سرعت پیاده روی تان را افزایش دهید، بهتر است به جای برداشتن گام های بزرگ، تعداد گام هایتان را زیاد کنید. در واقع، هر چه گام هایتان بزرگ تر باشد، احتمال ایجاد پیچ و تاب در ستون مهره تان بیشتر می شود.اگر شما به یک گردش طولانی می روید ، گام های منظم بردارید. البته، کوله پشتی تان هم باید سبک باشد.

چرا دویدن توصیه نمی شود؟
در زمان دویدن، وزنی که بدن بر ستون مهره ها وارد می کند ده برابر می شود. به علاوه، موج های ضربه ای از پاها به سمت بدن بالا می روند. در نتیجه احتمال بروز درد در مهره ها افزایش می یابد. اگر واقعاً اصرار به این کار دارید، باید خیلی احتیاط کنید و از کفش های مناسبی که از شدت ضربه ها می کاهند، استفاده کنید.

و در پایان، دوچرخه سواری توصیه می شود؛ به شرطی که دوچرخه برای قد شما (ارتفاع پاها) مناسب باشد. دراین صورت دوچرخه سواری هیچ گونه مشکلی برای شما خصوصاً برای ستون مهره هایتان ایجاد نمی کند.

در همۀ این موارد، بی شک باید با پزشک تان مشورت کنید زیرا او بهتر از هر کسی می تواند به شما مشورت دهد و بهترین تمرین ها را توصیه کند.
کمر درد و راه حل مناسب برای آن




در این مطلب ۷ روش به شما آموزش داده می شود که با به کار بردن آنها می توانید با کمردردتان مقابله کنید…




درد کمر در دوران بارداری بسیار همه گیر است. دلایل شایع دردهای پشت و کمر در دوران بارداری شامل افزایش وزن، تغییر مرکز ایستایی بدن، عدم توازن عضلانی، تغییرات هورمونی (استروژن و ریلاکسین) است.

هنگام بارداری، بدن هومورن ریلاکسین (Relaxin) آزاد می‌کند که اثری آرام‌بخش و تسکین‌دهنده دارد.

اضافه وزن در قسمت جلویی بدن، مرکزثقل بدن و نیز نقاط فشار روی مفصل‌ها و عضلات را تغییر می‌دهد و به ویژه در ناحیه لگن و کمرتان این امر باعث احتمال از دست رفتن تعادلتان می شود که البته در اواخر دوران بارداری تشدید میشود.۱ تمرین وضعیت‌های بدنی درست

بیشتر وقت‌ها شما می‌توانید از این دردها پیشگیری کرده یا آن را درمان کنید. در این مطلب ۷ روش مقابله با دردهای پشت در این دوران پیشنهاد می شود:

همزمان و با رشد جنین، مرکز ثقل بدن به سمت جلو تمایل می‌یابد. می‌توانید با تمایل به سمت عقب یا در صورت امکان با تکیه دادن، این حالت را جبران کنید.

با این کار به عضلات کمرتان کمی کشش می‌دهید و با این درد مقابله می‌کنید.

برای اینکه در وضعیت بدنی صحیحی قرار داشته باشید، این موارد را رعایت کنید:

• ایستادن صاف و مستقیم- قفسه سینه را بالا نگه‌ دارید

• شانه‌ها را عقب و شل نگه‌ دارید – زانو‌هایتان از هم فاصله داشته باشند.

هنگامی که می‌ایستید خود را در وضعیت بدنی راحتی قرار دهید. اگر مجبورید طولانی‌مدت بایستید یک پایتان را روی چهارپایه‌ای کوتاه بگذارید و به تناوب به هریک از پاهایتان روی چهارپایه استراحت دهید. وضعیت درست بدنی همچنین به معنی نشستن بادقت نیز هست. ۲ داشتن پوشاک مناسب
کفش‌های پاشنه کوتاه با انحنای مناسب به پا کنید. شلوارهای بارداری با بند شلوار
نگهدارنده مناسب بپوشید. شاید پوشیدن کمربندهای بارداری در برخی افراد موثر باشد. هرچند درباره اثربخشی این کمربندها، بررسی‌های زیادی انجام نشده است.

صندلی ای را برای نشستن انتخاب کنید که پشتی داشته باشد یا یک جای کوچک برای یک بالش پشت کمر. گردن و پشتتان را صاف نگه‌ دارید و زیر پایتان چهارپایه‌ای کوچک قرار دهید. تمرین وضعیت‌های بدنی درست در بارداری یکی از اساسی‌ترین آموزش‌های هنگام بارداری است.

۳ بلند‌کردن درست اجسام

هنگامی که می‌خواهید اجسام کوچک را از زمین بردارید به حالت چمباتمه (روی دوپا) بنشینید و با پاهایتان بلند شوید. بالاتنه‌تان را خم نکنید و از پشتتان برای بلند‌کردن استفاده نکنید.

بسیار مهم است که به میزان توان خود آگاهی داشته باشید و در چارچوب آن عمل کنید. اگر نیاز به کمک دارید، از فردی تقاضای کمک کنید.۴ خوابیدن به پهلو
هنگام خواب به پهلو دراز بکشید و روی پشت (طاق‌باز) نخوابید. یکی یا هر دو زانویتان را خم کنید. اگر بالشی کنار زانو و بالشی دیگر زیر شکم‌تان بگذارید یا از بالش‌های یکسره بلند مخصوص بارداری، استفاده کنید که می‌تواند به خوابیدن تان کمک کند.۵ ماساژ‌های گرم یا سرد
می‌توانید یک پد گرمادهنده یا حوله‌ای نخی که آن را با اتو یا وسیله‌ای دیگر گرم کرده اید، استفاده کنید. به یادداشته باشید از داغ‌کردن یا قراردادن اتو حتی با درجه کم، خودداری کنید. ماساژ پشت هم سودمند است. ۶ ورزش و فعالیت منظم بدنی در برنامه روزانه
در برنامه روزانه‌تان ورزش و فعالیت منظم بدنی را بگنجانید. فعالیت منظم روزانه پشت را قوی نگه‌ می‌دارد و درد پشت در بارداری را تسکین می‌دهد. با تایید گروه مامایی مشاورتان تمرین‌هایی آرام مانند شنا و پیاده‌روی را انجام دهید.۷ درمان‌های تکمیلی
برخی از پژوهشگران پیشنهاد می‌کنند با انجام طب سوزنی در بارداری، می‌توان دردهای پشت در بارداری را تسکین داد. به نظر می‌رسد درمان‌های طب تکمیلی نیز تا حدودی باعث حس آرامش در خانم ها می شود.



بهتر است از همسرتان بخواهید پشت شما را ماساژ دهد یا برنامه ماساژ حرفه‌ای پیش از تولد را از یک ماساژ‌دهنده حرفه ای بخواهید. در صورت نیاز از گروه مامایی مشورت بگیرید.

همچنین می‌توان کشش در کمر ایجاد کرد به این ترتیب روی دست‌ها و زانوهایتان تکیه کنید و سرتان را در امتداد پشت صاف نگه‌ دارید. شکم را داخل ببرید، منقبض و سفت کنید و شانه‌ها را به بالا بکشید، چند ثانیه نگه‌ دارید و سپس پشت و شکم را شل کنید. پشتتان را تا جایی که می‌توانید صاف کنید.

این حرکت را ۱۰ بار به آرامی تمرین کنید. برای فراگیری تمرین‌های کششی دیگر می‌توانید به گروه مامایی مشاورتان در بارداری مراجعه کنید یا به انجام ورزش‌های کششی ویژه دوران بارداری (با کمک دی‌وی‌دی، سی‌دی‌های آموزشی، کتابچه و…) بپردازید.

اگر با به کارگیری هر ۶ روش نخست همچنان دردهایتان شدید است، بهتر است با گروه مامایی در میان بگذارید. در مواردی ممکن است عامل درد شدید شما مربوط به بارداری نباشد. بنابراین مشاوره این امکان را می‌دهد تا عامل اصلی شناسایی شود. دردهای پشت در بارداری را به هر شکل نمی‌توان نادیده گرفت.

در صورتی که گروه مامایی برای شما داروهایی مانند استامینوفن و… تجویز کرده باشد، آن را مصرف کنید. کمردرد با هرگونه خون‌ریزی از واژن یا ترشحات می‌تواند نشانه غیرطبیعی بودن درد باشند و در این صورت نیز بی‌درنگ با گروه مامایی خود مشاوره کنند. پیشگیری، بهترین راه درمان برای این مشکل است.

اقدامات پیشگیرانه شامل:

• ورزش‌کردن به‌ویژه خم‌کردن لگن

• دقت و داشتن وضعیت‌های بدنی صحیح

• بلند‌شدن و خم‌شدن صحیح



خبر خوب اینجاست که به‌طور میانگین دردهای پشت در بارداری طی ۶ ماه فروکش می‌کنند
مرسی شهرزاد جونواقعا دمت گرم من برگه ی دکترمو که گفته بود واسه ی کمرم چیکا کنم گم کردم

الان این خیلی کمک کرد
icon_questionicon_questionicon_questionicon_question
منم دیروز باشگاه تمرین کمر داشتم یکمی درد داشتم کمکم کرد
مرسی
کمر درد می تواند به دلایل مختلفی بروز کند،اما شش اشتباه جالب و بزرگه در رابطه با کمردرد وجود دارد بدین ترتیب است ...


* می‌گویند اولین و بهترین درمان كمردرد،استراحت مطلق برای مدتی طولانی است:
برخلاف این عقیده كه قبلا بین پزشكان و بیماران رواج داشت،این روزها بیشتر پزشكان معتقدند كه استراحت مطلق،بویژه برای طولانی ‌مدت،كار درستی نیست و داشتن فعالیت‌های سبك،روند بهبود كمردرد را تسریع می‌كند.البته یك دوره كوتاه استراحت غالبا مفید است،ولی استراحت مطلق،آن هم برای مدتی طولانی،ضررش بیشتر از فایده است.

* می‌گویند آخرین و موثرترین درمان كمردرد، ‌جراحی است:
جراحی،آخرین درمان است،ولی موثرترین نیست.در واقع،هیچ روش جراحی موثری برای درمان كمر دردهای ناشی از مشكلات عضلات و بافت‌های نرم وجود ندارد و جراحی معمولا برای مشكلاتی مانند فتق دیسك بین‌مهره‌ای و اسپوندیلوز استفاده می‌شود؛آن هم به عنوان آخرین انتخاب.با این همه،اگر شما دردی شدید و مداوم دارید كه به هیچ درمانی جواب نمی‌دهد یا در اثر فشار بر نخاع و ریشه ‌های عصبی دچار ضعف عضلانی پیش‌رونده یا اختلالات عصبی نظیر عدم كنترل ادرار و مدفوع شده‌اید،ممكن است جراحی برایتان سودمند باشد.

*خیلی‌ها فكر می‌كنند بهترین تشك برای آنها كه كمردرد دارند،تشك نرم است:
اگر دچار كمردرد هستید،بهتر است از تشك‌های نسبتا سفت استفاده كنید و البته خوابیدن روی سطوح خیلی سفت نیز توصیه نمی‌شود.

* بعضی‌ها توصیه می‌كنند،اگر می‌خواهید فشار كمتری به كمرتان وارد شود،روی شكم بخوابید:
خوابیدن به شكم اصلا برای كمر مناسب نیست.بهترین حالت خوابیدن برای آنها كه كمر درد دارند، خوابیدن به پهلو و خوابیدن به پشت است.بهتر است به پهلو بخوابید و پاهایتان را اندكی به سمت شكم جمع كنید و بالشی را هم میان زانوهایتان قرار دهید؛و اگر تمایل دارید كه به پشت بخوابید،بهتر است پایتان را كمی بالاتر از سطح بدنتان (مثلا روی یك بالش یا صندلی) قرار دهید یا این‌كه بالشی را زیر زانوهایتان قرار دهید تا قوس طبیعی كمرتان حفظ شود.

* بعضی‌ها خیال می‌كنند كمردرد بیماری سالمندان است:
كمردرد سن و سال نمی‌شناسد و 70 درصد آدم‌ها در طول زندگی‌شان لااقل یك بار كمردرد می‌گیرند. ضمن این‌كه بعضی مطالعات نشان می‌دهد كه حتی بین 30 تا 50 درصد نوجوانان 15 تا 16 ساله نیز از كمردرد رنج می‌برند.شیوه نامناسب نشستن و خوابیدن،ورزش‌های نامناسب،كم ‌تحركی‌های طولانی و استفاده از كوله‌پشتی‌هایی كه وزنشان از 15 درصد وزن بدن بیشتر باشد،از شایع‌ترین علت كمر درد نوجوانان به حساب می‌آید.

* می‌گویند بیشتر كمر دردها ناشی از مشكلات دیسك،مهره‌ها و نخاع است:
در بیشتر موارد،كمردرد هیچ ربطی به مهره‌ها و دیسك و نخاع ندارد و علت آن صرفا كشیدگی عضلات و رباط‌های پشت است.عامل این كشیدگی هم چیزی نیست جز بلند كردن اجسام سنگین،بلند كردن نادرست اجسام،حركت ناگهانی در ناحیه كمر،نشستن یا خوابیدن نادرست و موارد مشابه.
مطلبت خیلی خوب بود شهرزاد جونlove51 به نظر من ورزش سبک و آرام حرکات کششی مناسب و ماساژ واقعا بهترین درمان برای درد بخصوص کمر درده.من تو این چند ماه کمر دردای وحشتناک میگرفتم ولی از وقتی پیاده روی میکنم و حرکات کششی و ماساژ انجام میدم کم کم دارم خدارو شکر بهتر میشم icon_biggrinالبته ناگفته نماند که اولش که شروع به ورزش کردم خیلی کمر دردم بدتر میشد تا جایی که به حالت تهوع میرسیدمconfused
ورزشهایی که کمردرد را بدتر می‌کنند

كمردرد یكی از شایع‌ترین مشكلات مردم دنیا است و گفته می‌شود كه سالانه حدود ۵۰درصد ساكنان كره زمین یعنی رقمی بیشتر از ۳ میلیارد نفر حداقل یك بار دچار كمردرد می‌شوند.

ورزش می‌تواند موجب بهبود كمر درد شود اما به شرطی كه به‌صورت درست انجام شود. البته برخی از ورزش‌ها می‌توانند كمر درد را بدتر كنند. دانشگاه میشیگان آمریكا با انتشار نتیجه یك تحقیق گسترده ضمن اشاره به اینكه قبل از آغاز هر گونه فعالیت ورزشی بهتر است با پزشك خود مشورت كنید، توصیه‌های زیر را برای ورزش پس از بهبود كمر درد دارد: ورزش‌هایی كه صدمه كمتر دارند مانند شنا، راهپیمایی و دوچرخه سواری معمولا برای كمر درد سالم‌تر هستند.

اگر قبل از ورزش گرفتگی عضلات دارید حمام گرم قبل از ورزش كمك‌كننده است. لباس گشاد و راحت بپوشید و كفش ورزشی مناسب استفاده كنید. هر ورزشی كه موجب درد می‌شود باید متوقف شود. از ورزش‌های شكم، چرخش لگن، رساندن دست به نوك پا و هر گونه ورزشی كه موجب خم شدن كمر به سمت عقب می‌شود خودداری كنید. فوتبال، والیبال و ورزش‌هایی از این قبیل ممنوع است.

از هر گونه فعالیتی كه به كمر فشار زیاد وارد می‌كند مانند بلند كردن وزنه‌های سنگین خودداری كنید. متخصصان می‌گویند بیشتر كسانی كه به كمردرد دچار می‌شوند یا كارمندانی هستند كه مجبورند مدت زیادی پشت میز بنشینند یا رانندگان جاده‌ها هستند كه مدت طولانی رانندگی می‌كنند. این نوع كمردردها را می‌توان بدون صرف هزینه‌های سنگین با تغییر در نحوه فعالیت، پیشگیری و درمان كرد.

منبع: سایت سیمرغ

کمرتان با این ورزش ها نابود می‌شود

برای بسیاری از ما اتفاق افتاده است که فکر می کردیم اگر ورزش کنیم سلامت بدنمان تضمین خواهشد شد اما پس از چند دقیقه ورزش دچار مشکلات مختلف از جمله کمردرد شده ایم. بسیاری از ورزش ها هستند که نه تنها به سلامتی کمک نمی کنند بلکه برای افراد مبتلا به درد کمر مضر هستند.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، ورزش‌هایی که قوس کمر را افزایش داده مضر و ورزش‌هایی که باعث کاهش قوس کمر می‌شوند برای بیماران مبتلا به کمردردهای مزمن مفید هستند .

خم شدن به عقب در حال ایستاده، قوس دار کردن در حال خوابیده به شکم، خم کردن کمر و رسانیدن انگشتان دست به زمین در حالی که بیمار به پشت خوابیده و زانوها کشیده است ، از جمله ورزش‌های مضر برای بیماران مبتلا به کمردرد است.

خطرناک‌ترین ورزش بلند کردن اشیای سنگین در بالای خط کمری است. ورزش‌هایی مثل وزنه برداری برای این بیماران مضر است.

راه رفتن تند برای مبتلایان به کمردرد مضر است . اکثر افراد در موقع راه رفتن سینه خود را به جلو داده که این عمل باعث افزایش قوس کمر می‌شود. درجا دویدن، با توجه به این که شخص در موقع دویدن دست خود را به جلو تکیه داده و کمی به جلو خم می‌شود بلامانع است.

اسکی، دوچرخه سواری متحرک و ثابت با توجه به خم کردن تنه به جلو در مواقع سواری باعث کاهش قوس کمر می شود.

اما بی تردید شنا ورزش بسیار مناسبی برای بیماران مبتلا به کمردرد است. این ورزش باید به طور صحیح انجام شود و ضمن شنا کردن حتی الامکان باید از بالا آوردن بیش از حد سر از آب که موجب خم شدن سر و تنه به عقب و افزایش قوس کمر می‌شود جلوگیری کرد.

در میان انواع شنا ، شنای کرال بهترین نوع شنا برای بیماران مبتلا به کمردرد است. شیرجه رفتن با افزایش ناگهانی قوس کمر ورزش خطرناکی برای مبتلایان به کمردرد است. بالا رفتن از پله ها با توجه به اینکه ضمن بالا رفتن بیمار تنه خود را به جلو خم کرده و قوس کمر را کاهش می‌دهد ورزش مفیدی است.
بعد از 10 جلسه فیزیوتراپی وکلی ورزش کمردرد من هیچ تغییری نکرده و همچنان به قوت خودش باقیستconfused2
شهرزاد جان مطلب کمر درد خيلى مفيد بود ممنون از تو love51