وبسایت تخصصی ام اس سنتر | بیماری ام اس | مرجع تخصصی ام اس

نسخه کامل: ماساژ درمانی
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه ها: 1 2
--------------------------------------------------------------------------------

تاثير ماساژ درماني در درمان بيماري ام اس


ماساژ درماني به عنوان يكي از درمان هاي جايگزين به كاهش اضطراب و سير پيشرفت بيماري ام اس كمك مي كند.
دكتر محمدرضا معتمد، متخصص مغز و اعصاب به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: ماساژ درماني يكي از قديمي ترين و آسان ترين روش‌هاي درماني است كه با تقويت گردش خون، سيستم ايمني و احساس آرامش بر فشار خون، سيستم گوارشي، پوست و عضلات تاثير دارد.
وي افزود: در آمريكاي شمالي و جنوبي پرستاران از ماساژ درماني مثل روش هاي درماني ديگر استفاده مي كنند و حتي اين روش جزو مواد امتحاني در اخذ مدركشان محسوب مي شود.
اين متخصص مغز و اعصاب خاطر نشان كرد: امروزه ماساژ درماني براي افراد مسن، نوزادان نارس، بيماران داراي حملات قلبي و مغزي و بيماران مبتلا به ايدز مورد استفاده قرار مي گيرد.
معتمد تصريح كرد: اثرات سودمند ماسا‍ژ طي مطالعاتي در بيماران ام اس نشان داده كه افردي كه از اين روش استفاده كردند به طور قابل ملاحظه اي بلافاصله بعد از جلسات ماساژ شاهد كاهش اضطراب و افسردگي بوده اند و سير پيشرفت بيماري در آنها كاهش پيدا كرد
ام اس و فيزيوتراپي
يكي از مشكلات اصلي ما،ضعف و محدوديت در حركت است كه از طرفي بعلت درگيري قسمتهاي حركتي در مغز و نخاع و از طرف ديگر بعلت كم حركت شدن خودمان است . شايد شما هم به يكي از علل زير حركات خود را محدود كرده ايد:
افسردگي و بي حوصلگي ،ترس ازافتادن يا جراحات ديگر و ناآگاهي (مثلاً ترس از ضرر داشتن فعاليت ) . كم بودن تحرك داراي عوارضي است مانند كوتاه شدن و ضعيف تر شدن عضلات ، زخم بستر ، يبوست و …
حتماً تابحال با فردي كه دست يا پايش شكسته است برخورد داشته ايد و شاهد بوده ايد كه پس از درمان شكستگي و بازكردن گچ ، بيمار در انجام حركات آن عضو ناتوان شده است و نيازمند به فيزيوتراپي براي مدتي محدود بوده است . فرق ما با همين بيمار در اين است كه براي مدت نامحدودي به فيزيوتراپي محتاجيم .
شايد فكر كنيد عملي نيست كه همه روزه به يك فيزيوتراپيست رجوع كنيد و شايد انجام مداوم اين كار از نظر وقت و يا هزينه غيرممكن باشد.
اما با يك روش ساده مي توانيم اين مشكل را حل كنيم :
1- ابتدا به يك فيزيوتراپيست حاذق و دلسوز مراجعه مي كنيم . يافتن او اصلاً مشكل نيست ! كافي است به يك مركز فيزيوتراپي رجوع كنيد و در صورتي كه در آنجا راحت بوديد و حس كرديد به مشكلات شما توجه مي شود و برايتان دقيقاً برنامه ريزي مي كنند، مي توانيد هميشه به همان فيزيوتراپيست مراجعه كنيد. بديهي است علاوه بردقت و توجه متخصص مربوطه ، سليقه شخصي شما هم بسيار مهم است و مثلاً فيزيوتراپيست انتخابي من ممكن است براي شما انتخاب مناسبي نباشد.
2- متخصص فيزيوتراپي شما را معاينه مي كند و حركتهاي مناسب را به شما توصيه مي كند و به صلاحديد ايشان چند جلسه اي در همان مركز تمرين مي كنيد.
3- حركاتي كه فعلاً لازم داريد و تعداد و چگونگي انجام روزانه آنها در خانه را بياموزيد و در صورت نياز به وسايل كمكي ، آنها را از فروشگاههاي اين نوع لوازم تهيه كنيد و يا اگر مي توانيد مشابه آنها را براي خود بسازيد.
4- هر روزه در منزل وقتي را به حركات فيزيوتراپي اختصاص دهيد و ضمن انجام اين ورزشها سعي كنيد بيشتر به بهبودي و تندرستي فكر كنيد .
5- به صلاحديد فيزيوتراپيست هر چند هفته به او مراجعه كنيم تا هم درست انجام شدن حركاتمان را بررسي كند وهم در صورت لزوم تغييراتي در نوع و تعداد حركاتمان بدهد.
چند توصيه كلي :
■ منظور ما از انجام حركات فيزيوتراپي رسيدن به وضعيت بهتر جسمي و روحي است نه شركت در مسابقات المپيك ! پس در انجام ورزشها رعايت اعتدال را فراموش نكنيم …
بهترين حالت ، انجام تعداد كمي حركت در نوبت هاي متعدد در طي روز است .
■ حركات را تا مرز رسيدن به خستگي انجام بدهيم . در صورت تمايل پس از مدتي استراحت مي توان دوباره حركات را تكرار كرد.
■ هرموقعيتي كه انجام حركت را آسان كند مفيد است ، بنابراين با توجه به سبك شدن وزن بدن در آب ، شنا يكي از مفيد ترين ورزشها براي ما مي باشد. البته نيازي به شناي حرفه اي نيست و اندكي هم كه در آب دست و پايمان را تكان دهيم بسيار مفيد است
مطالعات نشان می‌دهد تقریباً همه ملل دنیا به نوعی از مدتها قبل از ماساژ بعنوان وسیله‌ای درمانی استفاده كرده و روشهای آن را فرا گرفته و از آن استفاده می‌كردند و پزشكان و دانشمندان زیادی طی سالیان در كشورهای باستانی، و قبل از میلاد تا كنون در رشد و توسعه روشهای علمی استفاده از ماساژ نقش داشته و تلاش نموده‌اند.
از جمله «پیتر هنری آینك» فیزیولوژیست سوئدی بود كه روش خاص ماساژ درمانی و تمرینات سوئدی را بكار گرفت و در رفع خستگی و اختلالات حركتی ناشی از آسیب یا پس جراحی و بیماریهای داخلی از آنها استفاده نمود.

[attachment=3881]

در میان فعالیت‌های ابوعلی سینا توصیه‌هایی در خصوص تمركز نگه داشتن بدن و استفاده از آب‌های معدنی با هدف درمانی و استفاده از ماساژ درمانی و روشهای آن وجود دارد. توصیه‌های دانشمندان و پزشكان ایرانی باعث رشد و توسعه روشها و تمرینات ماساژ در كشور و سایر كشورها گرویده و در حمام‌های عمومی و چشمه‌های آب گرم استفاده می‌شده است حال با توجه به تأثرات و توسعه روشهای نوین ماساژ و لزوم آشنایی و فراگیری اثرات مختلف تمرینات ماساژ بر روی اندامها و ارگانهای بدن و نیز فراگیری علمی و جدید آن موارد ذیل اشاره می‌گردد:


تأثیر ماساژ بر روی پوست
تسهیل در روند سوخت و ساز در سطح پوست و تحریك عملكرد هورمونی غدد

تمیز كردن پوست از سلولهای تخریب شده و تأثیر سلامت بر روی سیستم پوست عضلات
تأثیر رفلكسی در درمان‌های داخلی نزدیك سطح پوست
تقویت سیستم گردش خون پوست، تصفیه و انعطاف‌پذیری پوست
فعال نمودن حركت مایعات در بافت‌ها و بهتر شدن تنفس و تغذیه پوست
افزایش خون‌سازی و تسهیل ساخت هموگلوبین‌ها و گلبولهای قرمز در خون
تأثیر ماساژ بر روی گردش خون و سیستم لنفاوی
با توجه به نقش مهم سیستم گردش خون در انتقال اكسیژن – دفع ‌co2 انتقال مواد غذایی – دفع مواد زاید از طریق كلیه‌ها، ریه‌ها و غدد عرق انتقال هورمونها و آتریمها، كنترل Dr و درجه حرارت و آب درون سلولی و سیستم ایمنی و مقاومت در برابر عفونت‌ها و سموم ...

افزایش میزان مویرگهای فعال

تسهیل در انتقال اكسیژن و دفع co2 و مواد زاید خون
تسریع در گردش خون، كاهش سطح اسیدلاكتیك
افزایش سلولهای خونی از جمله هموگلوبین‌ها و گلبولهای قرمز
كمك به عملكرد بهتر قلب

دستگاه لنفاوی بدیل آنكه مكمل دستگاه گردش خون بوده و سبب بازگشت مایعات از بافتها، تصفیه مواد زاید. كمك به جذب چربی‌ها، تولید لنفوسیت‌های B و T و تقویت سیستم ایمنی از طریق تولید آنتی بادی‌ها می‌شود تحت تأثیر ماساژ
حركت لنف‌ها در یك جهت از بافت‌ها به قلب صورت می‌گیرد.
افزایش جریان لنف از عروق لنفاوی و میزان لنف موجود به میزان 6 تا 8 برابر

تأثیر ماساژ بر روی دستگاه تنفسی

كمك به ایجاد سرفه و افزایش تراوشات در بیماران ریوی
تأثیر ویژه بر روی عمل تنفسی و تسهیل عمل دم و بازدم.

تأثیر ماساژ بر روی دستگاه عصبی
تسهیل قابلیت سیستم عصبی مركزی (مغز و نخاع) وافزایش هماهنگی عصبی
ایجاد احساس خوشایند از ماساژ و احساس آرامش و كاهش استرس

تأثیر ماساژ بر روی سیستم عضلانی
افزایش انعطاف‌پذیری تاندون‌ها، لیگامانهای نگاه دارنده و تارها عضلاتی
ماساژ بطور مستقیم بر روی استخوان اثر نمی‌كند ولی در مفاصل باعث تسهیل و تحریك گردش خون و جریان خون لنفاوی در ناحیه مفصلی می‌شود.
افزایش جریان خون عضلات
افزایش رفع اسیدلاكتیك از عضلات و رفع خستگی و درد


معمول‌ترین ماساژها

ماساژ سوئدی: فشار‌ها، ضربه‌ها و مالش‌های ملایمی را با حرکات عمیق و دورانی به عضلات وارد می‌کنند.

ماساژ عمیق: حرکات و فشار‌ها آهسته‌تر و با فشار بیشتری بر لایه‌های زیرین و عمیق‌تر پوست وارد می‌شود. ماساژ عمیق معمولا به بهبود آسیب‌های عضلانی کمک می‌کند.

ماساژ ورزشی: بسیار شبیه ماساژ سوئدی است. تفاوتش این است که ماساژ ورزشی برای افرادی که بسیار ورزش می‌کنند مناسب است تا از آسیب‌دیدگی جلوگیری شود یا اگر فرد ورزشکار آسیب دید از طریق این روش بهبود یابد.

ماساژ موضعی: بیشتر تمرکزش روی مناطق حساس و ماهیچه‌های آسیب‌دیده است. ماساژ موضعی می‌تواند به کاهش درد و درمان سریع‌تر کمک کند.

برای پی‌بردن به خواص و فواید ماساژدرمانی، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. با این حال استفاده از این روش، طبق تحقیقاتی که تاکنون انجام شده‌، بدین قرار است:
- رهایی از استرس
- کاهش اضطراب و افسردگی
- کاهش درد
- کنترل
- فشار خون
- رشد نوزاد
- کاهش آسیب در ورزش‌های آسیب‌زا
- افزایش ایمنی بدن

ماساژ تا زمانی که توسط یک ماساژ‌دهنده حرفه‌ای انجام ‌شود، یک روش درمانی کاملا بی‌خطر است. با این حال ماساژدرمانی برای همه مناسب نیست و اگر شما جز آن دسته از افراد هستید که علائم زیر را دارید، قبل از استفاده از این روش با دکترتان مشورت کنید:

- دردهای غیر قابل توضیح
- سوختگی و یا زخم‌های عمیق
- سرطان
- لخته خون
- شکستگی
- پوکی استخوان
- بارداری

برخی از انواع ماساژ ممکن است باعث شود شما روز بعد از ماساژ، احساس کوفتگی کنید، اما ماساژ به‌طور معمول نباید دردناک یا ناراحت‌کننده باشد. اگر در طول ماساژ یا پس از آن احساس درد یا ناراحتی کردید بلافاصله به دکتر مراجعه کنید.

عوارضی که ماساژ ممکن است داشته باشد

- خونریزی داخلی
- آسیب‌های عصبی
- فلج موقت
- حساسیت به روغن یا لوسیون ماساژ
من ماساژگرفتم عالی بوده agreement2
خیلی وقته که منم دوست دارم برم ولی میترسم برم ماساژوره بزنه ناکارم کنهsmiling
من که خوشم نیومد فکر می کردم همچین ماساژ میده آدم احساس راحتی می کنه بعدش ولی همش بیشتر قلقلک داد laughing3
اینهمه هم هزینه دادم angry2
از ماساژور هم استفاده نکرد با دست ماساژ می داد.
سلام آدرسشو به ما هم میدید
(2011/10/25, 10:53 AM)sattar نوشته است: [ -> ]سلام آدرسشو به ما هم میدید

با من هستین شما ؟ یا با بقیه دوست جان ها ؟ smiling
اگر منطورتون منم من تو یک استخری بود که رفتم یک بار ماساژ خوشم نیومد دیگه نرفتم .
داخل اکثر استخر ها جای ماساژ دارن. مخصوصا اونها که سونا و جکوزی دارن !!!

من بوسیله ماساژ با روغنی مخصوص تونستم عضلات تحلیل رفته ام (آتروفی شده) را بازسازی کنم. agreement2
عضلات در اثر عدم فعالیت یا فعالیت کم دچار این مشکل میشند که بازسازیشون در علم نوین پزشکی کاری بسیار دشوار و حتی بنا بر نظر برخی پزشکان غیرممکن هست اما در این زمینه هم من از تخصص دانشمندان گمنام وطنی استفاده کردم و در مدت بسیار کوتاه نتیجه گرفتم.icon_biggrin
جالبه
(2011/10/25, 12:14 PM)شفا یافته نوشته است: [ -> ]من بوسیله ماساژ با روغنی مخصوص تونستم عضلات تحلیل رفته ام (آتروفی شده) را بازسازی کنم. agreement2
عضلات در اثر عدم فعالیت یا فعالیت کم دچار این مشکل میشند که بازسازیشون در علم نوین پزشکی کاری بسیار دشوار و حتی بنا بر نظر برخی پزشکان غیرممکن هست اما در این زمینه هم من از تخصص دانشمندان گمنام وطنی استفاده کردم و در مدت بسیار کوتاه نتیجه گرفتم.icon_biggrin
مریم جان میشه اسم اون دکتر رو یا اینکه چه کاری انجام دادی بهمن بگی چون من دستگاه دارم اما اینکه چه جوری استفاده کنم بلد نیستم...لطفا یادم بده ممنون میشم love51love51

صفحه ها: 1 2