وبسایت تخصصی ام اس سنتر | بیماری ام اس | مرجع تخصصی ام اس

نسخه کامل: اسیب شناسی یوگا
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
با سلام خدمت شما
بنده دنبال موضوع تخصصی اسیب شناسی حرکات گویا هستم
ولی چیزی پیدا نکردم ، لطفا در این زمینه مقاله فارسی یا انگلیسی برام پیدا کنید
ممنون
یوگا یك ورزش محبوب است كه طرفداران آن هر روزه در حال افزایش هستند. حتی ورزشكارانی كه در رشته‌های مختلف مشغول فعالیت هستند از یوگا برای بهره‌بردن از منافع آن استفاده می‌كنند. یوگا می‌تواند به نحوه‌ی تنفس كمك كند. همچنین موجب انعطاف‌پذیری افزایش نیروی درونی و تحمل فرد می‌شود. این ورزش موجب افزایش تعادل و توازن بدن می‌شود و عضلاتی كه انعطاف كمی‌دارند و ضعیف هستند را تقویت می‌كند.

پیشگیری از آسیبهای یوگا

اما با این وجود، آسیب‌دیدگی‌های ناشی از انجام یوگا نیز رو به ازدیاد است.
متخصصان علت این امر را چنین بیان می‌كنند:

* افزایش محبوبیت یوگا و زیاد شدن افرادی كه به آن می‌پردازند.
* پرداختن افرادی به آموزش یوگا كه آموزشهای كافی را ندیده‌اند و بی‌تجربه هستند و یا انواع جدید، تركیب شده و تجربه نشده از یوگا را تدریس می‌كنند.
* افرادی كه فشار و كشش بیش از حد به بدن خود تحمیل می‌كنند و به "صدای بدن" گوش فرا نمی‌دهند.
[b]در اینجا راههای پیشگیری از آسیب دیدگی در یوگا را بیان می‌كنیم:[
1- برای پیشگیری از آسیب دیدگی در یوگا یك مربی مناسب پیدا كنید:
متاسفانه در مواردی مربیان تجربه‌ی زیادی ندارند. مطمئن شوید كه مربی شما از آموزش كافی برخوردار بوده و در این زمینه تجربه دارد. اگر یوگا به وسیله‌ی مربی آموزش دیده و با تجربه آموزش داده شود، باید مانند هر ورزش دیگری كاملا بی‌خطر انجام گیرد.
2- برای پیشگیری از آسیب دیدگی در یوگا معیار های شخصی:

استانداردها و حدود خاصی برای حركات یوگا در نظر گرفته می‌شود، باز هم این خود افراد هستند كه بهتر از هر كس دیگری می‌دانند كه چه زمانی باید در حالت كشش باقی بمانند و چه زمانی آن را متوقف كنند. شایعترین آسیبهای یوگا در اثر كشش‌های مكرر و یا بیش از اندازه در مچ دست، شانه ها، گردن، ستون مهره ها، زانو ها، عضلات همسترینگ و در مفصل ساكرو ایلیاك كه ستون مهره را به لگن متصل می‌كند روی می‌دهد.افرادی كه به تازگی به یوگا روی آورده اند اغلب اوقات جوان و سالم هستند و حس رقابت شدیدی در آنها وجود دارد. ممكن است این افراد بدن خود را بیش از حد تحت كشش قرار دهند. قرار گرفتن بدن در حالاتی كه بدن برای آنها آمادگی نداشته‌است منجر به كشش بیش از حد توان و آسیب دیدگی می‌شود.

[b]چگونه از آسیب دیدگی در یوگا پیشگیری كنیم؟[
یك مربی مناسب پیدا كنید:
این موضوع به اندازه‌ای اهمیت دارد كه دوباره آن را بیان كردیم. بهتر است پاراگراف شماره‌ی یك را دوباره بخوانید
برای پیشگیری از آسیب دیدگی در یوگا به آهستگی جلو بروید:

اگر به تازگی یوگا را شروع كرده‌اید بسیار مهم است كه آهسته شروع كنید و ابتدا اصول یوگا را بیاموزید و سپس به تدریج جلو بروید. از كلاسهای مبتدی استفاده كنید و حركات و موقعیتهای بدن را با احتیاط بیاموزید. برای این كار حدود به دو هفته زمان نیاز است. اگر احساس می‌كنید كه مربی شما را سریع آموزش می‌دهد یا بدون آمادگی كافی بدنی به طرف حركات پیشرفته‌تر رانده می‌شوید و یا به ایمنی شما توجه نمی‌شود، یك كلاس دیگر پیدا كنید. نوار‌های ویدئویی راه خوبی برای یادگیری یوگا هستند، اما باید مراقب باشید زیرا بدون مربی احتمال آن هست كه بدن در حالت نامناسب و غیر صحیحی قرار گیرد و شما از آن مطلع نباشید.



برای پیشگیری از آسیب دیدگی در یوگا رقابت نكنید:



بسیاری از افرادی كه یوگا می‌كنند، هنگامی‌آسیب می‌بینند كه سعی می‌كنند با شاگردان دیگر و یا با مربی خود رقابت كنند. یوگا مسابقه نیست. هرگز برای رقابت با دیگران به بدن خود فشار وارد نیاورید. بهتر است تنها قسمتی از یك فرم یوگا را به درستی بیاموزید تا اینكه كل یك فرم را در وضعیت بد و نادرست یاد بگیرید. به جای اینكه بر روی مقدار كشش بدن تمركز كنید، بر روی تنفس خود تمركز كنید.



برای پیشگیری از آسیب دیدگی در یوگا برای خود اهداف شخصی تعیین كنید. شما باید توان خود را تخمین بزنید و بر اساس آن آهسته رو به جلو بروید. این كار به شما كمك می‌كند تا اهداف كوچك و ویژه‌ای برای هر جلسه از تمرینات یوگا داشته‌باشید. سعی نكنید به همان مقداری كه مربی و یا دیگران به بدن خود كشش وارد می‌كنند حركات را انجام دهید.



برای پیشگیری از آسیب دیدگی در یوگا به بدن خود گوش فرا دهید:



بروز درد، روشی است كه بدن شما به وسیله‌ی آن می‌گوید كه اشتباهی رخ داده است. نیروی بدنی، انعطاف پذیری، و توان ذهنی شما به تدریج و روز به روز افزایش می‌یابد. بدون اینكه در مورد پیشرفت خود نگران باشید، به خود فرصت پیشرفت بدهید.



برای پیشگیری از آسیب دیدگی در یوگا سوال بپرسید:



اگر در مورد یك حركت یا وضعیت صحیح بدن اطمینان ندارید، حركت را متوقف كنید و در مورد آن سوال بپرسید و توضیح بیشتری بخواهید. اگر آسیب دیدگی، محدودیت در حركات یا شرایط ویژه‌ی پزشكی دارید قبل از كلاس به مربی اطلاع دهید. همچنین بهتر است قبلا با پزشك خود مشورت كرده و در مورد حركاتی كه باید از آنها اجتناب كنید سوال كنید.



در باره‌ی بیك رام یا یوگای گرم:



در اتاقی كه هوای آن گرم باشد انعطاف‌پذیری افزایش می‌یابد و شما می‌توانید حركاتی را انجام دهید كه قبلا نمی‌توانستید به راحتی آنها را انجام دهید. اما در این نوع یوگا، احتمال اینكه بیش از حد دچار كشش و آسیب شوید نیز افزایش می‌یابد.



در اینجا نقش یك مربی خوب مشخص‌تر می‌شود. چرا كه باید حدود حركات را تعیین كند تا افراد دچار آسیب نشوند. همچنین باید تعادل بین نیروی بدنی و انعطاف پذیری حفظ شود. این نكته، یك مفهوم مهم و پایه‌ای است كه بسیاری از افرادی كه به یوگا می‌پردازند، آن را نادیده می‌گیرند. اهمیت این موضوع در این است كه اگر یك عضله بدون اینكه قوی شده‌باشد بیش از حد تحت كشش قرار بگیرد، بیشتر مستعد آسیب خواهد‌بود.



متخصصان برای پیشگیری از آسیب‌دیدگی در یوگا توصیه می‌كنند كه افراد پیش از پرداختن به یوگا با ورزشهایی مانند دویدن و بدنسازی به تقویت عضلات بپردازند.
من حدود یکسال یوگا در سطح مبتدیش کار کردم ولی الان چند وقته رفتم متوسط
خب خیلی سختر از مبتدی هست کششا خیلی زیاده من همین که اذیت میشم حرکت رو رها میکنم
مربیم هم چون شرایطمو میدونه میگه به حرف بدنت گوش کن
دوستان يه سوال
ﺍﮔﻪ با انجام ﯾﻮﮔﺎ اين آسيبايي كه ذكر شده براي كسي اتفاق بيفته ﭼﻪ جوري بايد جبرانشون كرد؟
نبايد ﺩﯾﮕﻪ ﯾﻮﮔﺎ رو ادامه داد؟

ﺷﺎﯾﻌﺘﺮﯾﻦ ﺁﺳﯿﺒﻬﺎﯼ ﯾﻮﮔﺎ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﻛﺸﺶ‌ﻫﺎﯼ ﻣﻜﺮﺭ ﻭ ﯾﺎ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺩﺭ ﻣﭻ ﺩﺳﺖ، ﺷﺎﻧﻪ ﻫﺎ، ﮔﺮﺩﻥ، ﺳﺘﻮﻥ ﻣﻬﺮﻩ ﻫﺎ، ﺯﺍﻧﻮ ﻫﺎ، ﻋﻀﻼﺕ ﻫﻤﺴﺘﺮﯾﻨﮓ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻔﺼﻞ ﺳﺎﻛﺮﻭ ﺍﯾﻠﯿﺎﻙ ﻛﻪ ﺳﺘﻮﻥ ﻣﻬﺮﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻟﮕﻦ ﻣﺘﺼﻞ ﻣﯽ‌ﻛﻨﺪ ﺭﻭﯼ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ.
(2014/07/30, 07:29 PM)mahdie نوشته است: [ -> ]دوستان يه سوال
ﺍﮔﻪ با انجام ﯾﻮﮔﺎ اين آسيبايي كه ذكر شده براي كسي اتفاق بيفته ﭼﻪ جوري بايد جبرانشون كرد؟
نبايد ﺩﯾﮕﻪ ﯾﻮﮔﺎ رو ادامه داد؟

ﺷﺎﯾﻌﺘﺮﯾﻦ ﺁﺳﯿﺒﻬﺎﯼ ﯾﻮﮔﺎ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﻛﺸﺶ‌ﻫﺎﯼ ﻣﻜﺮﺭ ﻭ ﯾﺎ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺩﺭ ﻣﭻ ﺩﺳﺖ، ﺷﺎﻧﻪ ﻫﺎ، ﮔﺮﺩﻥ، ﺳﺘﻮﻥ ﻣﻬﺮﻩ ﻫﺎ، ﺯﺍﻧﻮ ﻫﺎ، ﻋﻀﻼﺕ ﻫﻤﺴﺘﺮﯾﻨﮓ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻔﺼﻞ ﺳﺎﻛﺮﻭ ﺍﯾﻠﯿﺎﻙ ﻛﻪ ﺳﺘﻮﻥ ﻣﻬﺮﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻟﮕﻦ ﻣﺘﺼﻞ ﻣﯽ‌ﻛﻨﺪ ﺭﻭﯼ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ.

ممنون ميشم ﺍﮔﻪ اطلاعي داريد راهنمايي كنيد